zaterdag 9 maart 2013

Zonwering stalen kajuit

Neeltje staat weer buiten. We zijn nu aan het inrichten, poetsen en monteren. Als alles meezit gaat ze in het paasweekeinde te water. Dan komt ook de mast er weer op.


Even heerlijke warmte in maart 2013

Zonwering.....
In dit weekeinde denkt niemand daaraan, maar stilliggend tijdens warme zomerdagen verandert onze kajuit in een broeikas. Misschien hebben we daar nu wat op gevonden.

In juli 2010 hadden we echt hete dagen. Liggend in de haven, uit de wind en pal in de zon wordt het warm in de boot, heel warm...... Je ziet dan in de haven overal zonneschermen, zeilen, lakens, noem maar op. Wij hadden een kleed over de giek. Dat helpt wel, maar de zon draait, je blijft aan het verstellen.

Smeltende warmte in 2010 in Kragenaes (DK)

Bestaat er een mooie zonwering? Screens aan de buitenzijde zag ik niet zitten. Geen rails aan de buitenkant op de kajuit. Ik wil zo weinig mogelijk gaten in de wand, dus ook geen drukknopen. Tijdens het onderhoud in Elburg kwam ik in gesprek met de zeilmaker uit Lemmer. Die vertelde over het gebruik van magneten op een stalen kajuit. Dat leek mij wel wat.

Kunststof doek, op maat gemaakt.

Magneten in de zoom van het doek.

Het ziet er heel mooi uit. Of het voldoende bescherming biedt? We zullen zien. Tijdens een bleek zonnetje in Elburg leek het doek goed af te schermen.

Voldoende licht binnen, maar natuurlijk geen zicht naar buiten.

Het doek is verkrijgbaar bij Zeilmakerij de Vuurtoren in Lemmer.

Naschrift:

Tijdens de mooie vakantie in 2013 hebben wij al volop gebruik gemaakt van het doek. Het is een groot succes. Zelden zo tevreden met een aankoop!

Met groet, Jan

2 opmerkingen:

  1. wat een goed idee! Lijkt me ook wel wat, blijft het wel zitten met harde wind?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die vraag had ik natuurlijk ook. We hebben geen harde wind gehad. Meestal is het dan niet zo warm. Maar de magneten zijn zeer krachtig. Je moet het doek er met kracht afhalen. Ik vertrouw wel op de windvastheid. Al zal ik met een voorspelling van harde wind altijd het doek binnen gaan halen.

      Verwijderen