maandag 6 augustus 2012

Verwaaid in de Kleine Belt

Deel 4 van onze vakantie 2012. Zie voor deel 3: Met 6 Bft in de Duitse Bocht ...

Op zondag 8 juli zijn wij met de trein naar Rendsburg gereisd. Gelukkig lag de boot al in Rendsburg. Met het voorspelde weer zouden we niet vanuit Nederland richting Oostzee gevaren zijn. Alle moeite van het vooraf wegbrengen van de boot was dus niet voor niets.
Na op maandag de bootvoorraad te hebben aangevuld vertrokken we voor een korte tocht door het Kieler Kanal richting Kieler Förde. Bij de sluizen in Kiel-Holtenau wachtte ons een verrassing. De kleine sluizen waren defect. Alle boten, grote- en recreatievaart, moesten door de grote sluizen. En dat in vakantietijd! Achteraf las ik dat een defect aan één van de deuren de oorzaak was. Men kon niet anders! Wij hadden op die dag geluk en konden direct de sluis invaren. Maar we hadden pech met het weer. Bij vertrek uit de sluis braken de hemelpoorten open en trok de wind aan tot een dikke 6 Bft. Probeer dan maar eens lekker ergens een havenbox in te varen. Met die ervaring en de weersvoorspelling in gedachten besloten we vanaf Kiel in kleine stapjes noordwaarts te reizen, richting Kleine Belt. Wij waren daar nog nooit geweest en de onvoorspelbare weersituatie gaf daar nu alle aanleiding toe.
Uiteindelijk hebben we in de eerste twee weken drie Fjorden bezocht.


Onder zeil de Kieler Förde uit!

1. Kappeln aan de Schlei


Het havenfront van Kappeln

Varend van noord naar zuid of omgekeerd hadden we al eens Maasholm aan de Schlei aangedaan. Nu zijn we verder gevaren naar Kappeln. Dat beviel ons zo goed dat we op de terugweg nogmaals de Schlei zijn opgevaren. Kappeln heeft vele havens. Wij kozen op de terugweg voor de verenigingshaven net na de brug. De brug opent om het uur, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Geen belemmering dus.


De Schlei bij Kappeln

Vanuit Kappeln konden we prachtige fietstochten maken langs de Schlei en langs de Oostzeekust naar het natuurgebied Geltinger Birk. Natuurlijk moest ik ook de historische Eisenbahnklappbrücke zien bij Lindaunis en het plaatsje Arnis, waar onze zeekaarten gemaakt zijn. En over Eisenbahn gesproken: Grenzend aan de haven in Kappeln is het terrein van de Angelner Dampfeisenbahn Kappeln - Suederbrarup


2. Glücksburg aan de Flensburger Förde


De haven van de Flensburger Segelclub e.V. aan het Quellental.

Het weer bleef wisselvallig. Elke dag trok de wind aan tot 5 bft, in buien 6 tot 7 Bft. Wij kozen na Kappeln voor een vaartocht richting Flensburg. We hadden echter geen zin om in de stad te gaan liggen en kozen voor een haven eerder, die van Glücksburg. Dat was een gelukkige keuze! De haven ligt volledig in de natuur. Vanuit de haven kijk je over de Förde. De winkels liggen op fietsafstand en vlakbij ligt een mooie boulevard. In de omgeving zijn vele fietsuitstapjes mogelijk, natuurlijk ook naar Flensburg.

Wasserschloss Glücksburg

Centrum Flensburg


Avondstemming vanaf de boot in de haven van Glücksburg

3. Haderslev aan de Haderslev Fjord

Dan toch naar de Kleine Belt, met een tussenstop in Sonderborg. De marina's wilden we niet aandoen. Liever kleine knusse havens, "weg van de snelweg". Na de passage van de klapbrug in Sonderborg viel ons oog op een verenigingshaven, direct aan de Fjord. We hebben daar aangelegd. Een fijn ligplaatsje met uitzicht op de voorbij trekkende botenstroom.


Aan de steiger in de Sonderborg Fjord

Alle gelezen paniekverhalen over de klapbrug in Sonderborg lijken ons niet meer van toepassing. De brug opende nu elk half uur, ook op zondag.


Brugopening Sonderborg

Het weer veranderde niet, 's morgens rustig en 's middags buien en loeiende wind. Wij kozen voor een tocht richting Haderslev Fjord. Diep weg in de Fjord is het rustiger liggen dan aan open havens aan de Belt. Ook de grote stroom boten blijft weg uit de Fjord. Haderslev werd ook weer een aangename verassing. Rustig aan de gemeentelijk kade en toch vlakbij het centrum. Het stadje is het bezoeken waard. En ook Haderslev heeft een museumtrein!

Langs de kusten van de Kleine Belt.

Haderslev haven.

Haderslev centrum.


Haderslev Fjord

Na anderhalve week varen met veel wind en buien vroegen wij ons af wat we wilden. Doorvaren om Sjealland of rustig terug richting Kappeln om bij de eerste de beste mogelijkheid de Duitse Bocht "te nemen". Ik had niet zo veel zin meer om de boot weer in Duitsland te laten liggen en nogmaals met de trein op en neer te moeten reizen. We hadden beiden wel zin in een rustige terugreis via onbekende haventjes. De keuze was snel gemaakt. We kozen voor de terugtocht naar Kappeln, ditmaal oostelijk langs het eiland Als. Daar zouden we Mommark aandoen. Ook vanuit Mommark wilden we fietsen. Hevige regenval hield ons echter in de comfortabele kajuit. Jammer, maar hier komen we nog wel eens terug.


Mommark

De voorspelling voor de derde vakantieweek was uitmuntend, oostelijke winden en warm weer. Daarbij een prettig tij, 's morgens en 's middags rond zes hoog water. Dat wilden we niet laten schieten.
Vanuit Kappeln zijn we op zondag 22 juli teruggevaren naar Kiel. Daarover meer in deel 5: Uitwijken naar Accumersiel?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten