zaterdag 16 juni 2012

Met 6 Bft in de Duitse Bocht ...

Deel 3 van onze vakantie in 2012 naar de Oostzee. Zie voor deel 2: Naar Lauwersoog

Wij brengen in 2012 onze boot in etappes naar de Oostzee. Na de eerste tocht lag de boot in Lauwersoog. Ik wilde samen met een kennis (met zeebenen) de Forever naar Rendsburg varen. Daarvoor hadden wij op het werk tussen 1 en 15 juni geen afspraken gepland. Zo konden we direct weg als het weer goed was. Maar dat viel tegen. Het ene lagedrukgebied na het andere kwam langs. De voorspelde "weerluikjes" werden snel opgevuld door weer nieuwe lagedrukgebiedjes. In de eerste week was ook het tij niet gunstig. Hoogwater rond het middaguur of middernacht. Ik wil bij onzekere voorspelling niet het risico lopen om 's nachts op zee te zijn. Dus het werd wachten...


Foto 1: In de buitenhaven van Lauwersoog

Uiteindelijk zijn we op zondag 10 juni met trein en bus naar Lauwersoog gereisd om de volgende morgen vroeg te kunnen vertrekken. Op zondag stond er nog een dikke ZW4. 's Nachts werd het windstil. De voorspelling voor de maandag van de Deutsche Wetterdienst: Umlaufend 0-2 Bft. Niets hield ons tegen. Maar bij vertrek was de wind ONO 3. Tegenwind dus. Maar op een rustige zee geen probleem. Later trok de wind aan tot 4 Bft en kromp naar NO. Vanaf de ton Osterems werd het, met motor en genua, enkele uren flink hobbelen aan de wind.


Foto 2: Volle steigers in de avondzon op Norderney

Door in Lauwersoog vroeg weg te gaan hadden we op Norderney een plek voor het uitzoeken. Enkele uren later lagen de steigers vol. Blijkbaar hadden meer zeilers gewacht op rustig weer. Maar wat zou de volgende dag brengen?
De voorspelling van de DWD bleef staan op NO-N 4 Bft. Dat moet te doen zijn, vergelijkbaar met de eerste dag. Wij stonden om vijf uur op en vertrokken om zes uur, zonder de Navtex te raadplegen. In het Dovetief aangekomen bleek al snel dat er meer wind stond. Hoog in de 5, soms 6 Bft. De zee bouwde zich op en flinke golven rolden ons tegemoet. Ik heb op het punt gestaan om om te keren. De boot liep onder motor en gereefd grootzeil goed over de golven heen. Dat gaf vertrouwen. We besloten door te gaan. Eenmaal buiten was de wind continu NO 5-6. Met een koers rond de 75 gr. dus erg hoog aan de wind. Het dieselverbuik zou hoger uitpakken dan verwacht. Net toen ik begon te denken aan uitwijken naar Wilhelmshaven nam de wind af en kromp verder tot N 4 Bft. De golf dempte en het werd aangenamer. De koers naar de ton Westertill-N was goed te doen. Daarom geen uitwijken maar recht naar de Elbe.


Foto 3: Drukte op de scheepvaartroute "Neue Weser"

Bij het kruisen van de scheepvaartroute "Neue Weser" was het goed uitkijken. Ik had het nog niet zo druk meegemaakt. We besloten in deze zee niet te wachten maar met de motor flink bij op de kont van een vrachtvaarder te sturen om zo tussen de schepen door te kunnen. Onder zeil alleen had ik dat niet gedaan.


Foto 4: Samen richting Elbe

Ter hoogte van de ton Elbe 1 was de wind weer aangetrokken tot N 5-6. Dat gaf weer hoge golven, ditmaal overdwars. We hielden het in de kuip niet droog meer. Niet erg, we waren toch al ingezouten....

Wat heb ik van deze dag geleerd? Ik ben weggegaan zonder de actuele wind te weten. Helemaal fout. Een dag later was het NW 4-5 en veel beter te doen. Ik weet dat het schip in deze zee zich goed houdt. Zelf had ik er moeite mee, maar het kwam gelukkig niet tot vissen voeren.... Overdag is het te doen, maar leuk is anders.

Daarna kregen we twee dagen rust op Elbe en Nord-Ostsee-Kanal. Dat was heel erg lekker na een dag achtbaan. Een paar voorvallen uit de laatste dagen:

Nederland-Duitsland

In Brunsbüttel komt, tussen vijf en zes uur, de havenmeester langs. Hij vroeg nu aan alle schippers, ook de duitse, om de vlaggen weg te halen. Brunsbüttel had kennelijk slechte ervaringen met voetballiefhebbers. Hij vreesde bij een overwinning van Nederland voor overlast en adviseerde ons bij bedreiging direct 112 te bellen.... Ik had direct geen zin meer om de kroeg op te zoeken om op "vijandelijk gebied" sportief de wedstrijd te volgen. Het bleef die avond rustig. Duitsland won.....


Foto 5: Overdag rust in Brunsbüttel


Foto 6: Wat is ie klein..

Drie maal rood

Op het Kieler Kanal kunnen ook de jachten worden tegengehouden. Als er een groot schip in de nauwe bochten bij Rendsburg vaart wordt de tegengestelde vaart met het sein 3x rood gestopt. Twee jaar geleden overkwam ons dat op de zelfde plek. Wij bleven liggen maar alle andere jachten gingen door. Frustrerend! Nu bleef iedereen liggen. Resultaat was dat alle boten die ons tijdens de vijf uur varen tussen Brunsbüttel en Rendsburg hadden opgelopen, groot en klein, nog steeds in de uitwijkplaats (Weiche) Schülp lagen toen wij daar arriveerden. Na 15 minuten wachttijd voor ons mochten we met z'n allen verder.

Foto 7: Onderweg op het Nord-Ostsee-Kanal

Reken maar dat we na aankomst een flesje hebben losgetrokken! En voor wie lekker eten wil, naast het havenrestaurant is ook de Italiaan in het centrum zeker aan te bevelen!


Foto 8: Bij Regatta-Verein Rendsburg aan de Obereidersee

Zo konden we op 15 juni met een goed gevoel de boot achter laten en met de trein terug naar huis. Nog drie weken wachten en dan verder richting Kieler Förde!
De loketbeambte van de Deutsche Bahn: Was? Für Ihr beiden? Die meisten schicken die Frau nach Hause...."


Foto 9: Het spoorwegviaduct in Rendsburg van de andere kant bekeken


Foto 10: Vanuit de trein een laatste blik op het Kieler Kanal

Op zaterdag 16 juni trok op zee de wind weer aan tot ZW 7 ......
Voor deel 4 zie: Verwaaid in de Kleine Belt.

Fotos 3-6: Th. van Oossanen

Meer over de Duitse Bocht in het bericht: Door de Duitse Bocht.
Meer informatie over het Nord-Ostsee-Kanal in: Nord-Ostsee-Kanal

Geen opmerkingen:

Een reactie posten