zondag 18 augustus 2013

Zomervakantie 2013 in Nederland

Scheurkalender Loesje vrijdag 19 juli: "Vakantiepret: Gewoon de richting opgaan waar het ijsje heen smelt"

Het ging de leidraad worden in deze zomervakantie. We hadden dit jaar geen zin om de boot vooraf naar de Oostzee te brengen. En in één vakantie die grote afstand twee keer afleggen doen we niet meer. De fijne meivakantie van 2013 gaf de doorslag. Een vaarvakantie in Nederland. Dat was lang geleden. Ik was wel benieuwd hoe ons dat zou bevallen, na jaren van onbekende kusten.
Ons uitgangspunt: geen lange motortochten maar zeilen. Het weer liet zich van een uitzonderlijk mooie kant zien. Uitgerekend op de dag van vertrek begon een voor Nederland sinds 2006 niet meer voorgekomen hittegolf. Zo gleden wij op zondag 21 juli met een licht oostelijk briesje het Ketelmeer af richting Urk.

Een warm begin van onze vakantie

Ook op het begin van de tweede dag stond er nog wind, maar die viel weg en toen werd het warm, heel warm! We dachten om in de eerste week met een noordelijke wind richting Zeeland te kunnen zeilen. Maar om langs Amsterdam te motoren bij temperaturen boven de 30 graden, nee dus... De weersvoorspelling gaf ook nog eens kans op onweer aan. We bleven in Lelystad, maakten een tentje op de boot en genoten van de koelte aan het water. Onze Dahon-vouwfietsen maken flinke fietstochten mogelijk. We fietsen vanaf Lelystad-Haven rond de Oostvaardersplassen.

Genietend van een "zee"windje aan het Markermeer

Op donderdag 25 juli schoven we 's morgens vroeg met een zacht zuidoostelijk windje richting Monnickendam. In de rustige haven aan het Hemmeland genoten we van het zomerweer met o.a. een fietstocht door Waterland.

Een stille ochtend op 27 juli in de haven Hemmeland

Een koufront maakt na 7 dagen een einde aan de hittegolf

Na passage van een onweersfront werd het een stuk frisser. Er stond wind uit het zuidwesten. Wij zeilden daarom op zondag 28 juli naar Enkhuizen. En enkele dagen later op 31 juli naar Den Oever.

Hoog aan de wind naar Den Oever

Op 1 augustus werd een nieuwe scheepvaartroutering op de Noodzee van kracht. Rijkswaterstaat was er maar druk mee. Wij maakten bij kalm weer een fietstocht van Den Oever langs het Amstelmeer naar Den Helder en zagen RWS uitvaren.

Tonnetje leggen, niemand zeggen, ik heb de hele dag gedaan..........

Op vrijdag 2 augustus stond er een lekker zuidelijk windje, goed om naar Makkum te zeilen. Voor het eerst in deze vakantie kwamen we in de drukte. De Friese kust is in vakantietijd druk. Daarbij komt nog het verkeer van en naar de waddeneilanden. Maar buiten Makkum is het Friese land leeg en rustig. Het was dan ook heel bijzonder om dat verschil te ervaren. De fietstocht door de weilanden met de lunch in Bolsward kreeg ook weer een tien!

Fietsen door het Friese landschap tussen Parrega en Blauwhuis

Wij wilden ook in deze vakantie nog een keer over zee. Na de drukte van Makkum verlangden wij naar de rust van Groningen. Lauwersoog lieten we daarom niet liggen. De havens op de waddeneilanden waren overvol. Zelfs Oudeschild op Texel werd vol gemeld. Er bleef niet veel anders over dan een lange tocht vanuit Harlingen. Daarom zeilden we op zondag 4 augustus eerst van Makkum naar Harlingen. We kenden Harlingen nog met een grote bouwput aan de havenkant. Dat werk was nu klaar. De stad ziet er nu erg mooi uit. Door 's morgens met hoog water aan te komen hadden we een plekje voor het uitzoeken aan de steiger in de binnenhaven. Aan het eind van de middag lagen aan de tegenover liggende wal de schepen tot vijf rijen dik. "Dat heb ik nog niet gezien" zei de buurman.

In de binnenhaven van Harlingen

Op maandag 5 augustus zijn we met hoogwater rond de klok van tien vertrokken voor de tocht langs Vlieland, bovenlangs Terschelling en Ameland naar Lauwersoog. De windvoorspelling was wisselend. Umlaufend zeggen onze oosterburen zo mooi. We kregen ZW3, Z2, O4 of helemaal geen wind. Maar liever te weinig als te veel wind op zee! Wat niet verwacht werd was een hevig onweer in de avond. Vooral Friesland werd getroffen. Lauwersoog kreeg slechts een prachtig weerlichtschouwspel. Door dit front was de aankomst wel in het donker, met een mooie navigatie-oefening tot gevolg.
Tussen Harlingen en Terschelling-Vlieland was het een drukte van belang. Na Vlieland was de zee opvallend leeg. Op het gedeelte van Vlieland tot Schiermonnikoog kwamen wij slechts vier jachten tegen.

Een rustige Noordzee boven Terschelling

Na enkele fietsdagen vanuit Lauwersoog besloten we vanaf vrijdag 9 augustus door Friesland terug te varen, met afwisselend vaar- en fietsdagen, met stops in Dokkummer Nieuwe Zijlen, Bergum en Terherne. We bezochten met de fiets plaatsen als Moddergat, Kloosterburen en Akkrum. We meden de staande mastroute en legden de mast neer op de vaart tussen Kollum en Bergum. Zie ook het bericht: maststrijkinstallatie
Na drie motorbootvaardagen konden we op woensdag 14 augustus vanuit Stavoren weer volop zeilen. We kozen met een W3 nog eens voor de verenigingshaven in Andijk. Een juweeltje. We waren er in acht jaar niet meer geweest.

Aan de dijk bij Andijk

Het zeilen werd voorgezet op 15 augustus met een ZW3-4 naar Urk en op vrijdag 16 augustus met nog steeds een ZW3-4 naar Ketelhaven.
Al met al een prachtige vakantie. Behalve tijdens drukte bij de Friese kust hebben we volop kunnen genieten van rust en ruimte.
We hebben 261 zeemijl gevaren, waarvan 97 alleen onder zeil, 88 onder zeil met motor bij en 76 op de motor.
Van de 15 vaardagen hebben hebben we 11 dagen kunnen zeilen. Op zee moest de motor bij vanwege te weinig wind en tussen Monnickendam en Enkhuizen lieten we de motor bij staan vanwege een te steile golf achterin bij een wind tot ZW6.

Zo willen we later ook elders gaan varen. Niet te lange tochten, 4 tot 6 uur en liefst onder zeil. Dat kan met onze motorzeiler ook goed op de Oostzee. Maar de tocht naar de Oostzee toe betekent altijd diesel verstoken....

Met groet, Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten