vrijdag 8 mei 2015

Bijplekken......

Ik kwam het woord tegen in de Schuttevaer, op www.debinnenvaart.nl de betekenis:

~bijplekken:
kleine beschadigingen of slechte plekken in verf of teer bijwerken.
Er zijn grofweg twee vormen van bijplekken; die waarbij men opzoek gaat naar beschadigingen en slechte plekken en deze geducht aanpakt voordat men aan het schilderen van het gehele oppervlak begint en die waarbij men kleine duidelijke beschadigingen zo snel mogelijk behandelt voornamelijk om roestvorming te voorkomen.

Het is een telkens terugkomende activiteit op stalen schepen, groot of klein. Op een groot schip maakt men onderweg gebruik van een mooie rustige dag om te gaan bijplekken. Ik probeer dat voor het seizoen te doen. Vaak is dan nog te koud of blijft het niet droog. Maar vanaf april zijn er van die dagen dat het kan. Zo ook in het (lange) afgelopen weekeinde. Ook al is de boot twee jaar geleden opnieuw gespoten, er zijn altijd weer een paar kleine plekjes die even bijgewerkt moeten worden.

 
Bijplekken tijdens de reis! (Harlingen 4 augustus 2013)

Tijdens de "bijplek-dagen" heb ik ook weer de nodige klusjes in de boot kunnen doen. Het vervangen van oude verlichting door led-lampen gaat verder, er is nog een muggenhor gemaakt en een goede spiegel op de juiste plek ontbrak ook.

 
Led verlichting en een goede spiegel maken de "natte ruimte" compleet.
 
Onder het vluchtluik in "de natte ruimte" hing horrengaas dat aan klittenband bleef hangen. Dat klittenband bleef niet goed plakken op het hout en dat werd weer vies. Er moest iets anders komen. Voor een rolhor is in de hoogte niet voldoende ruimte, ik zou er mijn hoofd aan stoten. Daarom maar een (plat) raampje gemaakt dat door magneten gesloten blijft. Van buiten is de hor zo ook open te drukken.
 
 
Ook onder het vluchtluik een muggenhor
 
 
  
Nu nog een paar weken wachten tot de schipper alle tijd krijgt en dan gaat Neeltje te water voor de volgende reis!
 

Met groet, Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten