zondag 14 juni 2015

Naar Dokkumer Nieuwe Zijlen

Vanaf juni had ik alle tijd voor de boot. Na de passage van een stormdepressie mocht Neeltje op woensdag 3 juni in het water. Daarmee begon het eerste seizoen zonder vaste ligplaats. We brachten het schip op 5 juni in tropische omstandigheden naar jachthaven de Roggebot, vlakbij Kampen aan het Vossemeer. Al 19 jaar kwamen we er langs, nog nooit legden we aan. Eigenlijk zonde, het is een kleine, mooi gelegen en goed verzorgde haven.

 
Zomerse sfeer in de Roggebotsluis op 5 juni.

 
In jachthaven de Roggebot.

Vanaf 8 juni bracht ik de boot naar het Lauwersmeer. Ditmaal solo en dat was weer wennen! Alleen varen betekent goed vooraf nadenken, vooral bij het aanleggen in havens en sluizen. Dan mis je de extra handjes. Het went echter weer snel. Na de eerste dag was het juiste gevoel weer terug, ondanks een straffe doorstaande wind. Vanwege die wind en om eerst goed te wennen heb ik op de eerste dag maar een korte afstand gevaren tot Urk. Ook handig voor de boodschappen. Op de volgende dag was het koud en bewolkt. Ik besloot na aankomst in Lemmer om maar gelijk door te varen tot Terherne.

Tussen Urk en Lemmer was veel activiteit bij de windmolenparken in aanbouw. Kort onder de dijk varen was er niet meer bij. Guard-vessels bewaakten het werkgebied. Een boot die de betonning negeerde werd direct buiten het gebied (op)gebracht.

Nog iets opvallends, nog nooit gezien: De sluisdeuren van de sluis in het Prinses Margrietkanaal bij Terherne stonden dicht! De sluis heeft alleen een functie in de waterpeilbeheersing en de deuren staan normaal altijd open. De lichten sprongen echter weer snel op groen, het was ongetwijfeld proefdraaien.

 
De giek ligt op het dak en de maststrijkinstallatie is aangebracht. Terherne 9 juni.

 
Gekregen bij mijn afscheid van mijn collega's: Een stootwil met hun namen.
Functionele ondersteuning!

In jachthaven Sneekerhof bij Terherne heb ik de maststrijkinstallatie er weer opgezet. Daarmee kon ik onder de lage bruggetjes door op de Lits-Lauwermeer-route tussen Burgum en Kollum. (zie ook: Naar Lauwersoog in 2012) En ook lekker vroeg weg als de bruggen over het Prinses Margrietkanaal nog niet bediend zijn. Na een vlotte derde vaardag werd Dokkumer Nieuwe Zijlen op woensdag rond het middaguur bereikt. Hier blijft Neeltje even liggen.

 
Genieten van de natuur vanuit jachthaven Lunegat op 11 juni.

De jachthaven Lunegat ligt aan de natuurgebieden van het Lauwersmeer. Een fietstocht langs die natuurgebieden is voor mij een must. Het was op donderdag 11 juni een prachtige dag voor een compleet rondje Lauwersmeer. En als ik er dan toch ben moet ik even de zee zien!

 
Een eerste blik over de Waddenzee richting Westgat, Lauwersoog 11 juni.


Fijne zomerdagen gewenst, Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten