zaterdag 4 maart 2017

Het begin van het bootseizoen.

Voorjaarsweer of geen voorjaarsweer, in de maand maart worden wij schippers weer naar de boot getrokken. We hebben er zo'n zin in, maar het duurt nog lang .....


Met uitzicht op het Drontermeer beginnen we het bootseizoen met schoonmaken.

Ik behoor tot die bootmensen waarbij na de zomervakantie de aantrekkingskracht van de boot sterk afneemt. Meestal staat het schip al in de loop van september weer op de wal.
Maar in maart ben ik weer op het stallingsterrein te vinden. Schoonmaken, klussenlijstje afwerken en het nodige vervangen. Daarbij, vaak samen met een al even ijverige buurman, dagdromen van mooie bootreizen bij prachtige zomerweer ....

 
In september 2016 op de wal, op een nog vrijwel leeg terrein.

Voor wat betreft het onderhoud staat er nu niet veel op mijn lijstje. Een enkele plek net onder de waterlijn bijwerken, wat lijnen vervangen en nieuwe accu's aanschaffen. Vorig jaar gaf een accutest al het naderende einde van de levensduur aan. Na 9 jaar een prima resultaat. Ik wil wel op de accu's kunnen vertrouwen en daarom dit jaar die investering.

 
In het najaar goed schoonmaken scheelt in het voorjaar een hoop werk.
Neeltje glimt nog steeds!
 
Voor het "bijplekken" heb ik tenminste 5 droge dagdelen nodig, liefst met temperaturen boven de 10 graden. Vandaag was zo'n dag en dus gingen de primerblikken weer open.

 
Het zijn van die momenten waarbij ik van de verflucht kan genieten!
 
Nu is het wachten op de volgende voorjaarsdag. Nog 4 dagen voor meerdere lagen waaronder een laag plamuur. Alles in 2 componenten. Gelukkig is het werkgebied alleen onder de boot, een paar uur droog weer is daarvoor telkens voldoende.

Tot later, Jan


Geen opmerkingen:

Een reactie posten