vrijdag 19 mei 2017

Wilt u blijven drijven?

Er zijn van die uitspraken die ik wil bewaren. Zo ook die van de sluiswachter in Lemmer op maandag 15 mei. Op die dag voer ik van de thuishaven de Roggebot naar Lemmer. 's Ochtends al vroeg vertrokken voor de eerste opening van de Ketelbrug om 09:30 uur.

 
Ochtendstilte op het Ketelmeer.

Daarna al motorzeilend langs Urk en door het windmolenpark richting Lemmer. Vorig jaar was dit park nog in aanleg. Toen moest ik er omheen. Nu kan je met gemak tussen de molens door varen. Er is ruimte genoeg!

 
Door het windmolenpark tussen Urk en Lemmer.

In Lemmer aangekomen was er weinig verkeer. Als enige naderde ik de Lemstersluis in het centrum en ik kon zonder wachten de sluiskolk in. De sluiswachter sloot de deuren achter mij en ze vroeg tijdens de ontvangst van het sluisgeld: "Wilt u blijven drijven? Ik open de deuren zo". Mooi hè?

In de Jachthaven Lemmer Binnen heb ik de maststrijksinstallatie aangebracht. Op de volgende ochtend ben ik (met gestreken mast) vroeg vertrokken voor een mooie en rustige tocht over het Prinses Margrietkanaal, Kükhernsterfeart, Nije Feart, Nije Swemmer en Alddjip naar Dokkumer Nieuwe Zijlen.

 
De jachthaven Lunegat ligt direct achter de Willem Lorésluis in Dokkumer Nieuwe Zijlen.

In jachthaven Lunegat de mast weer gezet. Hier zou Neeltje even blijven liggen tot we verder konden.

met groet, Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten