vrijdag 23 juni 2017

Samen varen is leuker.



 
Een zomerse dag op 17 mei in jachthaven Lunegat bij
Dokkumer Nieuwe Zijlen 

Dit voorjaar was een bijzonder voorjaar. Eind maart zomers, begin mei nog stevige nachtvorst en in juni een regionale hittegolf. De kou in de voorjaarsvakantie van de schipperse gaf ons nog reden om samen te gaan wandelen in het Sauerland. Maar een voorspelde weersverbetering voor half mei deed mij besluiten om maar eens alleen met de boot op pad te gaan.

 
Op 26 mei was het in de ochtend nog windstil.
Dokkumer Nieuwe Zijlen.

Ik wilde proberen om Neeltje al vast een eind weg te brengen. Daar kwam ik (letterlijk) van terug. Ditmaal was niet (te) harde wind de reden. Het alleen op de boot zijn viel mij erg tegen. Niet tijdens het varen, maar vooral in de havens. Dat vond ik echt ongezellig. Na een kort verblijf in het Lauwersmeergebied ben ik dan ook weer terug gevaren.

 
Op volle kracht ...... terug.
Lemmer verdwijnt op 1 juni snel achter de horizon.

Was het toeval of een voorgevoel? Ik was in ieder geval blij om met de boot weer in de thuishaven te zijn:
Na thuiskomst bleek dat de motor aandacht vergde. Er was te veel vuil in de anders brandschone ruimte. Dat kwam deels door een versleten V-snaar. Maar er was meer aan de hand. Na verwijdering van de warmtewisselaar bleek dat het uitlaatspruitstuk lek was. Dat kan een serieus probleem zijn, maar gelukkig had de fabrikant Vetus nog een origineel exemplaar liggen voor de 28 jaar oude motor.
En als er dan toch gesleuteld moest worden: De werking van de kleppen is gecontroleerd en de al even oude dynamo is op de proefbank gezet. Dat bleek allemaal perfect in orde.

 
Zo zie ik de motor zelden. Het kleppendeksel is afgenomen om de werking van de kleppen te controleren. In het midden het nog te vervangen uitlaatspruitstuk met een gat in het "droge gedeelte". Hierdoor is ook de warmtewisselaar (rechts) zwart geworden.

Zo werd er in de hete dagen van juni niet gevaren maar gesleuteld, schoongemaakt en gewacht op onderdelen. Jammer, maar ook een gelegenheid om zelf ook nog eens goed te "resetten".
Nu ook de motor weer prima in orde is heb ik al weer zin om langer weg te gaan. Maar niet alleen! Misschien lukt dat dit jaar nog niet. Maar er komen hopelijk nog veel mooie jaren waarin dat wel kan. Neeltje wacht wel. De schipper ook.

Vandaag is het nieuwe spruitstuk geplaatst. Toen ik daarna weer thuis kwam bleek dat de schipperse twee sleutelhangers had gekregen. De naam van de bekende actie heeft voor ons een tweede betekenis ......

 
"Varen doe je samen!"

met groet, Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten