stuurboordzijde motor
Op de eerste foto zien we de motor, een Vetus/Peugeot P4.25, 46KW/62PK. De motor is voorzien van een mechanische Hurth HBW keerkoppeling. We zien de rode kabels tussen de motorhendels en de differentiaalunit op de keerkoppeling. De differentiaalunit maakt het mogelijk om de koppeling zowel binnen als buiten de kajuit te bedienen.
Rechts naast het motorblok de uitlaat met waterlock en geluiddemper.
De brandstofleiding is voorzien van een groffilter/waterafscheider (te zien achter de rode kabels)en een normaal filter op het motorblok.
bakboordzijde motor
De toegang van de motorruimte is aan aan de bakboordzijde. Hier zien we ook de twee 120 Ah accu's. Nog net zichtbaar zijn de twee rode kabels naar de differentiaalunit van de brandstofpomp. Ook voor de dubbele besturing. We zien verder het wierfilter in de koelwaterleiding. Het koelwater komt door de afsluiter aan stuurboordzijde. De op de foto zichtbare afsluiter aan bakboordzijde was in gebruik voor een dekwaspomp. Deze is verwijderd. Op de stuurboordleiding is een tweede afsluiter direct onder het filter. De afsluiter aan stuurboordzijde op de bodem is niet vanuit de kajuit te bedienen. Dat vind ik niet fijn. Ik ga daarom de leidingen nog wisselen. De dunnere gele leiding komt van de bilgepomp. De 300 ltr brandstoftank verdeelt het schip in twee compartimenten. In het voorste compartiment is ook een pompput met pomp aanwezig. Op de brandstoftank is een peilglas gemonteerd met afleesschaal. Het peilglas is (behalve tijdens het aflezen) met twee afsluiters afgesloten.
nu is de vloer geschilderd
De schroefas is ouderwets vetgesmeerd. Dat betekent wat vet en water onder de as. Er is een bakje gemonteerd met uitneembare doekjes. Zo kan de smurrie zonder morsen worden verwijderd. Ik blijf de motorruimte schoon houden. Zo is direct te zien of er ergens lekkage optreedt. Op het koelelement zit een thermometer. Deze is in de kajuit af te lezen. Het vet voor de vetgesmeerde schroefas zit in een handpers.
geluiddemping tot in de kleinste hoekjes
De pers wordt voor elke tocht iets aangedraaid. Niet te strak, anders wordt de as te heet. Er moet wat water door kunnen. Door de thermometer kan ik zien of de druk te hoog of te laag is. Ik houd het liefst de astemperatuur tijdens langdurig bedrijf rond de 60 gr. Meer dan 80 gr is te heet, minder dan 40 gr betekent stromend water!
Op de foto is ook de cilinder zichtbaar van de hydraulische stuurinrichting. Twee stuurpompen op beide stuurwielen pompen de hydraulische olie naar deze cilinder. De cilinder is verbonden met de roerarm. In de leidingen zitten terugslagkleppen die het werken met twee pompen mogelijk maken.
De motorruimte is uitstekend geïsoleerd! Tijdens normale vaart (1800 toeren/min) horen we de motor nauwelijks.
Door de ruimte en de uitneembare vloer van houten latten is het prettig werken in deze ruimte. Dat was op de vorige boot wel anders!
Naschrift 2 februari 2013: Na groot onderhoud in 2012 was de motor vanuit een bijzondere positie te zien. Het motorluik in de kuip was verwijderd. Dat gaf op 2 februari 2013 het volgende beeld:
Naschrift 1 juni 2013: De kleur van de motorlak was mij onbekend. Ik kon op de Vetus-site geen aanduiding vinden. Met een RAL kleurenwaaier kwam ik op RAL 1007 Chroomgeel. Zoeken op Vetus en RAL 1007 gaf een bevestiging in een engelstalige handleiding van Vetus. Deze kleur is als autolak in spuitbussen of blikjes overal te koop.
Motorkleur RAL 1007 Chroomgeel
Geen opmerkingen:
Een reactie posten