maandag 26 juni 2017

Waar is de IJssel?

Het was vandaag een prachtige zeildag. Vooral die blauwe lucht met mooie "fotowolkjes" was de moeite van het naar de boot gaan zeker waard!

 
Na langzaam opkruisend Schokkerhaven gepasseerd te zijn kan weer meer vaart gemaakt worden met een ruimere koers ten westen van het Keteloog.

Na een miezerig weekeinde had ik zin om even lekker te varen. En als het even kon weer eens onder zeil. Voor een klein rondje zeilen leent het Ketelmeer zich goed. Alleen zo jammer dat er meestal een westenwind staat zodat de meeste tijd wordt besteed aan opkruisen of voor de wind varen. Er was noorderwind voorspeld, maar die kwam helaas wat later. Maar goed, als er dan toch een gangetje van 3 tot 4 knopen gehaald wordt ben ik al weer tevreden.

 
De dijk in het zuiden komt dan snel dichterbij.

Wat mij verder opviel waren de voor een maandag vele (motor)bootjes op het water. Zijn we op het water met z'n allen met pensioen? Met een zeilboot op het Ketelmeer heb je de ruimte, maar varen in een rij motorboten op het randmeer is niet mijn ding.

 
Met de wind achter terug naar het oosten.

En als er dan de volgende vraag gesteld wordt vraag ik mij wel het één en ander af:

Ik besloot bij het verlaten van het Ketelmeer om in alle rust de zeilen op te doeken om me vervolgens in de rij motorboten te voegen richting thuishaven. Naast de IJsselmond en buiten de vaargeul van het Vossemeer ligt voor die handelingen een mooi stukje water. Komt me daar, komende vanaf het Ketelmeer, een motorboot naast me liggen en de schipper vraagt: "Mag ik wat vragen, waar is de IJssel?"

met groet, Jan

1 opmerking:

  1. toch weer eens wat anders dan de vraag die we op Schier kregen van een Duitse buurman: Wo ist das wasser??

    BeantwoordenVerwijderen