woensdag 22 mei 2019

"Boat for sale".....

Een variant op het nummer "House for sale", maar dan wel minder dramatisch! Wat is er gebeurd?

Ik heb er al vaker over geschreven, wij gaan niet meer over zee bij een (vrij) krachtige wind. In 2012 had ik al moeite genoeg met een noorderwind 5 tot 6. Nu, weer zeven jaar ouder, zie ik dat al helemaal niet meer zitten. Toch wilden we nog een keer richting Oostzee, vooral omdat we nu allebei alle tijd hebben. Met de mooie vorige zomer in gedachten hebben we nog een keer een tocht voorbereid.

Ook voorbereiding: vlak voor vertrek laatste wijzigingen op de zeekaarten aanbrengen.
Zoals zo vaak zijn meerdere zeegaten weer verschoven...

We wilden graag in mei vertrekken om nog voor het vakantieseizoen in alle rust te kunnen varen. Voor de tweede week van mei werd hoge luchtdruk aangekondigd. De verwachting was echter niet stabiel. De voorspelling voor de middellange termijn van de Deutsche Wetterdienst wisselde per dag van schwach umlaufend 0-2 tot nordost 4-5. Vanaf dinsdag 14 mei hadden we bij vertrek uit Lauwersoog nog twee dagen de tijd om bij daglicht te varen. We besloten om op maandag 13 mei naar de buitenhaven van Lauwersoog te varen.

In het midden van de buitenhaven in Lauwersoog bij laag water slechts 60 cm water!
 De boot zakte in het zachte slib.
 Wij waren door het geborrel van luchtbellen drie uur lang wakker.

(naschrift 20 juni 2019: de haven wordt met een kraanschip weer op diepte gebracht!)

De wind op maandagavond was noord 3-4 en er stond 1,2 m zee buitengaats. Wij besloten alleen te gaan als de wind nog wat zou gaan liggen. Maar dat gebeurde niet. De wind bleef doorstaan en nam zelfs toe. Wij gaan niet 12 uur tegen wind 5 Bft in varen. Wachten had ook geen zin. In de volgende dagen werd het niet anders en we wilden ook bij daglicht varen. We keerden om.

Inmiddels was de stressfactor weer aardig opgeschroefd. Lang weg gaan geeft bij ons altijd al spanning. Voor ons huis hadden we een oppas geregeld. Dat scheelde wel. Maar de onzekerheid over wat het weer ging doen, wat we onderweg zouden tegenkomen, hoe de boot zich zou houden en niet in de laatste plaats hoe ons eigen uithoudingsvermogen er voor stond.....
Vervolgens kwam de onrustige nacht, 60 cm water in de haven, ik had 's avonds niet op de dieptemeter gelet. Nooit in Lauwersoog nodig gehad! Het stond ook niet aangegeven op de kaart van NV Verlag. Daarna werden we op de dinsdagmorgen in de sluis door het schroefwater van een werkboot heen en weer geduwd. Wilden we dit allemaal nog wel? Eerst maar even gereset aan de passantensteiger in de binnenhaven bij een bakkie koffie.

Even resetten aan de steiger in het Noordergat.

We besloten om in Dokkumer Nieuwe Zijlen te wachten op een volgende mogelijkheid. Op de woensdag maakten we gebruik van de stevige NO wind door langs de Dokkumer Ee naar Leeuwarden te fietsen. Prachtige tocht! Op de terugweg hebben gebruik gemaakt van de trein tot aan Buitenpost. Voor het weekeinde werd warm weer voorspeld, daarna onzekerheid. We hebben nog een mogelijkheid overwogen om eerst via Groningen en Delfzijl naar Borkum te varen om zo enkele dagen eerder met daglicht weg te kunnen. Maar toen de verwachting voor de lange termijn ook nog eens depressies aangaf hebben we definitief de grote knoop doorgehakt: We gaan niet meer en we zetten de boot nu echt te koop. Tot die tijd maken we nog gebruik van ons prachtige "zomerhuisje" aan het Lauwersmeer en gaan vaak zeilen naar Lauwersoog.

Tijdens een zeiltochtje op zaterdag 18 mei passeert ons de "Gebroeders Luden".
Die twee "oude rotten" daar op dat achterdek... mooi hè?
(klik op foto, foto met telelens genomen)

Dit betekent een nieuwe fase. Na 24 jaar varen richten we ons op andere en kortere reizen. Vakantie moet ontspanning zijn. Dat was met de boot onvoldoende meer het geval.

Gisteren is de advertentie op Botentekoop gezet:

botentekoop.nl/motorsailers/black-rose-950

Het zal wel even duren. Geeft niet. We zullen er meer moeite mee hebben als er snel verkocht wordt. Zakken met de prijs kan later altijd nog. Ik vertel in dit Blog de ervaring met de verkoop. Ook de vaarkaarten van dit jaar zijn te koop gezet, op Marktplaats. Die wordt ik zeker snel kwijt.