zondag 5 mei 2019

Mooi weer in april

Na onze vroege start zijn we in de maand april nog een paar keer naar het hoge noorden gereisd. Het weer bleef fraai en ik wilde nog wat varen voordat we met de boot op vakantie gaan. In de loop van de maand kwamen er meer boten op het water, maar aan onze steiger bleef het stil.

 
Tijdens de paasdagen was onze steiger nog bijna leeg.
Op de achtergrond is het Dokkumerdiep richting Lauwersmeer te zien.

Het bleef mooi weer. Naast mooie zeil- en fietstochtjes was er volop tijd om wat te experimenteren met de nieuwe spiegelreflex camera. Vooral het zachte ochtend- of avondlicht doet mij de camera weer pakken.

 
De zon kwam al weer een stukje noordelijker op .....
 
 
..... om 's avonds achter Neeltje onder te gaan.

Zonsopkomsten en zonsondergangen zijn niet moeilijk te fotograferen, maar de maan vastleggen is wat anders, vooral zonder statief. Een goede camera-instelling voor dat werk moet ik nog ontdekken, maar een streep maneschijn in het water had ik nooit gefotografeerd:


 
Volle maan vanaf onze ligplaats in de avond van 19 april.
 
De camera is op de steiger gelegd, ISO 3200, sluitertijd 1 sec. bij f16. De afbeelding werd erg blauw. Naderhand is de blauwe kleur wat onderdrukt. De spiegeling is niet scherp. Toch maar een snellere tijd bij een groter diafragma? Dat wordt wachten op een volgende volle maan boven het water...
 
Ik hoop in de komende zomer de camera wat meer "in de vingers" te hebben. Bij bewegende onderwerpen (of tijdens het varen) is soms een snelle handeling nodig. Dan is er geen tijd om uitgebreid een handleiding na te slaan. Oefenen dus.... het resultaat laat ik weer zien! 
 
 
Met groet, Jan 


 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten