zondag 8 mei 2011

Black Rose 950 MS

Een zware boot.

De werf Vroegh & Alblas in Aalst heeft in de jaren tachtig een aantal motorsailers van het type Black Rose gebouwd. De boot werd gebouwd naar voorbeeld van de veel bekendere Danish Rose. Vroegh & Alblas had zijn eigen kijk op het bouwen van motorsailers. De Black Rose werd zwaarder. Daardoor kwam de boot dieper in het water te liggen en moest het vrijboord hoger. De fors bemeten opbouw doet daar nog een schepje boven op. Onze 950 MS weegt 12 ton. Een Danish Rose 31 is met 8 ton al mogelijk. Met een ondiepere kiel en zonder loodballast is de motorbootversie van de Black Rose lichter.


Zwartsluis, 30 mei 2008, na het stralen van het onderwaterschip.

Het hoge gewicht merk je. Het heeft natuurlijk voordelen. Het schip ligt als een huis. Zelfs in een wilde zee kan je gemakkelijk naar voren lopen. De stalen railing verhoogt het gevoel van veiligheid. De zware boot werkt ook niet als klankkast voor het motorgeluid. De 62 pk Vetus-Peugeot in de goed geïsoleerde en gescheiden motorruimte is nauwelijks hoorbaar.

Onder zeil werkt het gewicht echter tegen. Op vlak water merk je daar niet veel van. Met volle zeilen is bij 2 Bft al redelijk te varen. Aan hoger wal is met een halve wind 5 Bft onder zeil zelfs 7,9 knoop gehaald. Maar zo gauw er een flinke golf staat remt het schip af. Tegen de golf in komt het zelfs stil te liggen. Dan moet de motor zeker bij. Dat is echter niet zo erg. Bij een laag toerental is de motor stil en je hebt gelijk stroom voor de apparatuur. Ook handig voor de koelkast tijdens warme vakantiedagen.


Doekegat, 5 augustus 2008, de Forever zeilend op de Ems.

Veel ruimte.

Het grote stuurhuis geeft naast een vaste stuurstand ruimte voor een U-bank. Zittend aan tafel is rondom zicht. Ook bij slecht weer in de haven een buiten gevoel.
De ruimte voor de salon ligt een halve verdieping lager. Deze is in onze boot gebruikt voor een keuken aan bakboord en een ruim slaapvertrek aan stuurboord. In de voorpunt is een was- en toiletruimte. Helemaal voorin een berging. De staruimte is overal 1,90 m. Achterin is de motorruimte. Hier kan je (op je knieën) gemakkelijk rondom de motor bewegen. Onderhoud is daardoor gemakkelijk. Onder de salon, tussen motorruimte en slaapvertrek/keuken, ligt de 400 liter brandstoftank. Onder het tweepersoonsbed een 60 liter schoonwatertank en een 60 liter vuilwatertank.
Naar verhouding is de kuip wat krapjes. Genoeg voor twee personen. Maar met z'n vieren wordt het wat behelpen.


Ystad, 19 juni 2010, zeilend langs de Zweedse kust.

De gegevens:

Bouwjaar: 1989
Lengte: 9,50 m
Lengte WL: 8,55 m
Breedte: 3,25 m
Diepgang: 1,45 m
Doorvaarthoogte 13 meter.
Met gestreken mast hebben we 3 meter doorvaarthoogte nodig.
Motor: Vetus/Peugeot 62 PK
Boegschroef: Vetus 3kw
Hydraulische besturing
Verbruik: 2 liter per uur bij 1800 t/min, motorzeilend teruglopend tot 1 liter per uur.
Wij varen op de motor meestal 5 knopen. Vanaf 6 knopen trekt de schroef het achterschip te veel onder water. Theoretische rompsnelheid: 7,1 kn.


Elburg, 20 oktober 2008, op de wal in Elburg.

In volgende berichten zal ik verder ingaan op de vaareigenschappen, de maststrijkinrichting en de vaargebieden.
Als iemand ervaringen over motorzeilen wil delen: Reageer op dit bericht of schrijf een mailtje naar janenlies@chello.nl.

Wordt vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten