zondag 29 mei 2011

Ems-Jade-Kanal

Een verhaal in de serie vaargebieden, een stukje uit onze lange vaarvakantie in 2010 naar de Oostzee.


Kaart vakantie 2010

Na twee maanden zomerweer kregen we eind juli ander weer. Een stevige westenwind en fikse omweersbuien hielden ons voor het eerst even tegen. We hadden nog een maand te gaan, maar de weersomslag gaf aanleiding toch maar aan de thuisreis te beginnen.


Buien in de Duitse Bocht

Na een paar dagen in Rendsburg te hebben gewacht vaarden we op 25 juli naar Cuxhaven om de volgende morgen de zee op te gaan. Maar niet richting Norderney of Lauwersoog. Nee, Wilhelmshaven was het doel. Er werd voor de komende dagen slecht weer voorspeld, we hadden tijd genoeg en ik had een folder van het Ems-Jade-Kanal gekregen. Dat wilden we wel eens zien!


Kaart week 9

Het kanaal had nieuwe voorzieningen gekregen om de recreatievaart aan te trekken. We verwachten dan ook drukte. Die verwachting kwam niet uit, we kregen een stilte die we in de hele vakantie nog niet aangetroffen hadden!

Het kanaal vormt de verbinding tussen Wilhelmshaven aan de Jade en Emden aan de Ems.
De diepgang is beperkt tot 1,70. Wij hebben ook 1,60 gemeten! De doorvaarthoogte onder vaste bruggen is maximaal 3,80 m.
Voor alle informatie: Ems-Jade-Kanal
De tocht door het kanaal is erg mooi en afwisselend. Je kan het in twee dagen varen. Wij zijn een paar keer blijven liggen en hebben er vier dagen over gedaan.

Wilhelmshaven wordt vanuit de Duitse Bocht over de Jade bereikt. Hier is net als bij de Elbe met sterke stroom te rekenen. Wilhelmshaven kent meerdere havens. Als je het kanaal op wilt kies je voor een binnenhaven, anders blijf je buiten. Voor de binnenhavens moet je door de marinehaven en de zeesluis. Daarna volgt nog de historische Kaiser-Wilhelm-Brücke. In de binnenhaven zijn enkele eenvoudige jachthavens. Wij hebben in de eerste haven na de brug vastgemaakt. Het varen door de marinehaven en de zeesluis moet aangemeld worden. Geen angst daarvoor, ze antwoorden je erg vriendelijk en helpen je verder.


De grote haven in Wilhelmshaven.


De marine is nadrukkelijk aanwezig!


Kaiser-Wilhelm-Brücke

In de binnenhaven (Grosser Hafen) is de toegang tot het Ems-Jade-Kanal. Het kanaal kent een groot aantal vaste en beweegbare bruggen. De beweegbare bruggen worden keurig bediend. De brugwachter rijdt vaak mee om een aantal bruggen te bedienen. Aanmelden hoeft niet, de brugwachters bellen elkaar op. Alleen bij onderbreken van de reis wordt op prijs gesteld om dat te melden. Bij voortzetting staat dan weer een brugwachter klaar! Wij hadden alleen oponthoud bij de spoorbruggen. Hier is de trein leidend.


Wachten voor de spoorbruggen bij Mariensiel


Overnachten aan de wachtsteiger in Sande (zonder voorzieningen)


Door het kroos bij Reepsholt


Forever met gestreken mast


Het sluisje bij Wiesmoor


Onder de bomen bij Aurich

Wilhelmshaven is een wat vervallen havenplaats. Men probeert met nieuwe voorzieningen de stad op peil te houden. Of dat gaat lukken? Als je oog hebt voor de historie is de plaats best interressant. In ieder geval is er het marinemuseum.
Wij hebben ook een dagje gewandeld naar en in Aurich. Een lief provinciestadje. Over de nieuwe aanlegplaatsen in de stad gaan wat wilde verhalen. Er zou sprake zijn van vandalisme. Wij kozen voor een jachhaventje net buiten Aurich, bij Westerende.


Uitrusten in Westerende

Het waterbouwkundig hoogtepunt is de Kesselschleuse in Emden. Daar zijn wij niet langs gekomen. Door een defecte Nesserländer Schleuse in Emden hebben wij gekozen voor een omweg via het Verbindungskanal en Ems-Seitenkanal langs Oldersum.
Voor wie vanuit Delfzijl komt: Informeer vooraf bij de havenmeester in Delfzijl wanneer de Nesserländer Schleusse (toegang Ems-Jade-Kanal) in Emden weer bediend wordt. (Naschrift mei 2013: Sluis wordt verbouwd en is pas in 2016 gereed) De grote zeesluis is misschien nog een alternatief. In de zomer van 2010 werd de grote zeesluis voor de recreatievaart slechts 1x per dag bediend. Let op: doorvaarthoogte Verbindungskanal maximaal 3,00 m!


Haven bij Oldersum aan de Ems. De haven valt bij eb volledig droog. De boten zakken in het zachte slib.

Conclusie: Voor wie de tijd heeft en de mast kan strijken is het Ems-Jade-Kanal een welkome afwisseling voor een tocht buitenom.

1 opmerking:

  1. voor iedereen die door het eems jade kanaal komt en in westerende aanmeert 500 meter van de brug in het dorp is pas een leuk scheepvaart museum geopend zeker de moeite waard de toegang is gratis

    BeantwoordenVerwijderen