zondag 15 mei 2011

Een nieuwe Aluminium mast

Onze motorsailer had een houten mast. De houten mast, giek en kluiverboom pasten wel bij het ontwerp.


Mast, giek en boom kwamen goed door de aankoopkeuring. Er was geen aanleiding om aan vervang te denken tot......
.... ik met een schroevendraaier door de mast heen stak! Tijdens het stralen van het onderwaterschip in mei 2008 besloot ik ook de mast onder handen te nemen. Daar bleek de mast ter plaatse van de mastbout rot.


Hier moet ik melden dat de verkoper net zo schrok en dat we de extra kosten gedeeld hebben. Hulde!
Er was voor mij ook maar één optie mogelijk: een nieuwe mast. Maar waar haal je die zo snel? Wij wilden in juli wel met het schip op vakantie.
En moest er weer en houten mast op of was aluminium mogelijk?
De keuze viel op aluminium door het lagere gewicht, de levertijd, minder onderhoud en een modernere uitstraling. Ik vind een aluminium mast en giek beter staan, maar dat is persoonlijk. Het mindere gewicht is een belangrijker argument. Niet alleen voor de stabiliteit van het schip, maar vooral vanwege het strijken van de mast. De houten mast was zwaar. De ankerlier kon het opzetten van de houten mast net aan. Het strijken van de aluminium mast gaat veel gemakkelijker.

Bij het zoeken op internet kwam ik twee mastenmakers tegen die aluminium masten op maat konden leveren, Master Masten in Enkhuizen (nu Formula Marine in Blokzijl) en Neutmast in Middelharnis.
Master Masten had geen gelegenheid. Daar waren ze heel open en eerlijk in. Dat vind ik positief. Iets om te onthouden. Beter zeggen waar het op staat dan de afspraken niet na kunnen komen.
Neutmast had in juni 2008 nog wel een mogelijkheid. Daar hebben we dankbaar gebruik van gemaakt. En het resultaat mag er zijn. Neutmast kon het bestaande beslag overnemen of zodanig vervangen dat de bestaande verstaging gebruikt kon worden. Dat scheelde aanzienlijk in de kosten. De oude houten mast werd opgehaald. Wij bespraken tijdens een fijn gesprek in Middelharnis de details en enkele weken later werd de mast in Elburg afgeleverd.


Ik ben zeer tevreden met de aluminium mast van Neutmast!
Type: S 330, 120x180 mm, 4,8 kg/m.
Link: Neutmast

De mast is voorzien van de nodige navigatieverlichting, een radarreflector en twee VHF antennes, één voor de marifoon en één op de zaling voor de AIS. Daarover in een volgend bericht meer.


De houten giek moest nog even wachten. Alles op zijn tijd. In de afgelopen winter hebben we die ook vervangen. Ditmaal hebben we wel gebruik gemaakt van Formula in Blokzijl. Ook hier weer met de zelfde opzet. Ook met Formula is uitstekend te overleggen. En weer met goed resultaat.
Link: Formula-Marine

Rest nog de houten kluiverboom. We willen eerst een seizoen zonder doen. De loodzware boom op de boeg neemt veel ruimte in. Het ophalen levert elke keer weer extra werk en staand vind ik het een lelijk ding. Zonder kluiverboom vervalt de mogelijkheid van het kluiverzeil. Dat is jammer, maar we gebruiken het haast niet. Tijdens de hele Oostzeetocht in 2010 hebben we de Kluiver niet gebruikt. Bij licht weer gaat toch de motor bij en bij zwaar weer is het niet nodig....

Wordt vervolgd, Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten