zondag 13 mei 2012

Antislipverf

Het dek en het dak van de opbouw van onze motorsailer is voorzien van antislipverf. Vooral het dek was verweerd en dus nodig aan een nieuwe laag toe. Welke antislip was gebruikt wist ik niet. Het leek een zelfde kleur als de opbouw. Hier is Toplac van International gebruikt, kleur Ivoor. Wellicht had de vorige eigenaar de verf gemengd met een antisliptoevoeging. Daar voelde ik niets voor, bang om geen egaal oppervlak te krijgen. Toplac geeft een glanzend oppervlak. Ook nog een mattering toevoegen zag ik helemaal niet zitten. Nee, de keuze viel op Interdeck van International, kleur Sand Beige. (YJG009)

Men had mij gewaarschuwd. Als je een nieuwe antisliplaag wil aanbrengen dien je de oude volledig weg te schuren. En vaak kan dat alleen machinaal. Maar bij onderhoud aan kleine beschadigingen bleek de oude antislip eenvoudig en glad weg te schuren. Ik verwachtte dus met een hobby schuurmachine geen probleem. En die verwachting bleek uit te komen. Ik besloot om alleen het dek en de gangboorden te doen. Het dak van de opbouw komt later wel.

Het was in dit voorjaar geen weer voor lakwerk. Maar de Koninginnedag werd een uitzondering. Gelukkig werd de volgende middag in Elburg ook een warme en drogende middag zodat het werk in twee dagen gedaan kon worden.

De toegepaste werkijze:

1. De oude antislip schoon maken en ontvetten.
2. Het nog vochtige oppervlak schuren met een handschuurmachine.
3. De pap van schuursel verwijderen en het oppervlak goed laten drogen.
4. Na het afplakken van de randen een laag Pre-Kote van International aanbrengen met roller, kleur wit.
5. De afplaktape weer verwijderen en de Pre-Kote een dag laten uitharden.
6. Na nogmaals afplakken de antislip aanbrengen, ook met roller.

De kleur Sand Beige blijkt best mooi te zijn. De zachte tint geeft een rustig beeld. Het rollen van de antislipverf gaat goed, maar het is dik materiaal. Desondanks moeilijk dekkend in één keer. Het is dus zaak voldoende verf te hebben en niet te zuinig rollen. Anders is nog een laag nodig. De antislip doet zijn naam eer aan. De verf droogt mooi strak op en het oppervlak is stroef als schuurpapier.

Al met al voor mij een succes. Volgend jaar is het dak van de opbouw aan de beurt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten