maandag 13 juni 2011

Anker bergen

Ons schip is voorzien van een 20 kg zwaar Poolanker. Voor een 9,50 m lange boot een loeder van een anker. Gezien de waterverplaatsing van 12 m3 normaal.
Het anker hangt aan een ankerketting en wordt met een ankerlier uitgezet en gelicht. Het anker werd "vast" geborgen door een verbreding op de ankerschacht. Het zat daardoor klem in het ankerkluisgat. De stand van de ankervloeien werd met een borgpen gefixeerd.


Allemaal prima, totdat we in de golven kwamen. De boeg van het schip duikt door het hoge scheepsgewicht diep de golf in. De golf slaat tegen de plaat van het anker. Daardoor draait het anker in het kluisgat en komt de punt van één van de vloeien tegen de scheepswand. Na een eerste tocht op ruim water gelijk maar een bandje achter het anker bevestigd. Door het bandje werd de lastige borgpen ook overbodig.


Het bandje hielp onvoldoende. Dan maar twee bandjes. Geen gezicht en nog niet genoeg.....


Ik kreeg ook de indruk dat de klap van de golf de boot afremde. En alleen het geluid al.... het anker moest elders geborgen worden!

In de winter van 2011 had ik de kluiverboom verwijderd. De boom werd niet gebruikt en stond in de haven hinderlijk in de weg. Als proef maar een jaartje zonder. En als de kluiverboom terugkomt wordt het een aluminium boom. Ik heb daarom, ook als proef, de oude houten boom "misbruikt" als ankerberging.


Het anker moet nu met de hand over de ankerrol gehangen worden. Dat is zwaar, maar het kan. Een voordeel is de plaats van de ankerrol aan de voorzijde van het schip. In de oude situatie kwam de ketting tegen de steven als het schip voor anker gierde in de wind.

Of dit blijvend is? We kijken het eerst even aan. Terugbrengen naar de oude situatie kan altijd. Ik denk dat een zwaar poolanker het beste in een ankernis in de scheepswand geborgen kan worden. Maar dat zie ik op ons schip niet gebeuren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten