zondag 5 juni 2011

Door de Duitse Bocht

Een tweede verhaal in de serie "Naar de Oostzee".
Voor het eerste verhaal zie Planning vaartocht naar Denemerken


Kaart vakantie 2010 week 2 (Lauwersoog-Kiel)

Voor een tocht naar het Nord-Ostsee-Kanal moet je door de Duitse Bocht. Tenzij je geheel binnendoor kan. Onze motorsailer steekt 1,50 m diep en heeft een kruiphoogte van 2,80m. Dat is net te veel voor het kanaal tussen Bremerhaven en Ottendorf aan de Elbe. Met 1,40 m diepgang en 2,70 m kruiphoogte zou dat net gaan. Het Ems-Jade-Kanal tussen Emden en Wilhelmshaven is voor ons wel te doen, zie Ems-Jade-Kanal

De meeste schippers hebben min of meer schrik voor de Duitse Bocht. Dat is terecht! Bij sterke wind ontstaat hier een wilde zee. Wij houden ons aan de volgende uitgangspunten. Wij rekenen altijd met 1 Bft windkracht meer dan voorspeld. De verwachting mag voor ons niet meer zijn dan:

3 Bft bij tegenwind.
4 Bft bij halve wind.
5 Bft bij wind achter.

En wij willen niet meer dan 4 Bft wind tegen stroom!
Alle andere voorspellingen betekenen voor ons: Wachten!

Route over zee


Route langs de verkenningstonnen
Voor alle foto's en kaarten geldt: aanklikken voor vergroting.


Bij goede weersomstandigheden varen wij geheel buitenom. Wij kiezen daarbij het liefst voor een vertrek uit Lauwersoog. Wij kunnen met gestreken mast Lauwersoog bereiken via de Lits-Lauwersmeerroute. De drukke staande-mast-route via Leeuwarden en Dokkum hebben we wel gezien. Een alternatief is om bij Vlieland het zeegat te kiezen, maar dat levert voor ons geen tijdwinst op, alleen maar een langere vaarweg over zee.

De nieuwe aanlegsteigers in de buitenhaven van Lauwersoog zijn een grote verbetering. Daarmee wordt de druk op de relatief kleine sluis naar het Lauwersmeer verkleind. Belangrijker is nog dat je nu ook 's nachts in Lauwersoog kan aankomen of vertrekken. Voorheen kon dat alleen vanuit de vissershaven met alle problemen van dien. Je ligt aan de buitenkant nog niet voor de gezelligheid. En in de nacht van zondag op maandag vertrekt de vissersvloot, dat merk je!


De nieuwe jachthaven in Lauwersoog - buitenhaven

Vanuit Lauwersoog was in 2010 het Plaatgat ten noorden van Schiermonnikoog nog te gebruiken. Vanaf 2011 is dit niet meer betond vanwege verzanding. Wat overblijft is het Westgat, een stukje om en mogelijk een stukje extra tegen de wind in.


Schiermonnikoog gezien vanuit het Westgat

Langs de kust kiezen wij voor een route langs de verkenningstonnen. Wij hebben elke ton in de GPS staan en varen van ton naar ton. Bij Norderney maken we de keuze: aanleggen voor een overnachting of in één keer door.
Bij een weersomslag zijn er een paar uitwijkmogelijkheden. Borkum is via de Westerems goed aan te lopen. Wilhelmshaven via de Jade.
Bij Norderney wordt het lastiger. Bij een wilde zee is het in de Schluchter moeilijk. In het oostelijker gelegen Dovetief hebben wij nog nooit hinder ondervonden, maar er zijn slechtere ervaringen.
Het ver in zee liggende eiland Helgoland is altijd aan te lopen.


Langs de verkenningston Riffgat met op de achtergrond Borkum

Aanlopen van de Elbe


Het kruisen van de scheepvaartroutes Jade, Neue Weser en Alte Weser

Voor het aanlopen van de Elbe moet je drie scheepvaartroutes oversteken: De Jade, de Neue Weser en de Alte Weser. Veel schippers kiezen hier voor een rechte lijn naar de ton Westertill-N, zie kaartje. Wij kiezen meestal om de scheepvaartroutes stuk voor stuk te kruisen, ten zuiden van de wachtplaatsen voor de scheepvaart. Bij slecht zicht weet je dan waar je een schip kunt verwachten.

De Elbe is een zeer drukke scheepvaartroute. Wij moeten daar weg blijven! De recreatievaart moet gebruik maken van de ruimte tussen de tonnen en de vaste lichtopstanden. Ook in tegengestelde richting maakt iedereen hier gebruik van. Of dat wettelijk is toegestaan weet ik niet, maar alle schepen doen dit, inclusief vissers, loods- en politieboten. Uitkijken is hier het devies. De ruimte is voldoende, maar er is een steile oever naast de geul. De Duitse kustwacht controleert de bewegingen van de vaartuigen. Hou je aan de regels, laat duidelijk zien wat je wilt en luister de marifoon uit. Dan heb je geen enkel probleem.


Een stukje Elbe-monding met tussen de groene tonnen en de groene lichtopstanden de vaarroutes die kleine schepen nemen.

Hou er ook rekening mee dat er een forse stroom staat. Tegen de stroom in varen schiet niet op. Plan je tocht daarom goed. En ook belangrijk: wind tegen stroom geeft hier een extra hoge zee.

Enkele opmerkingen bij Cuxhaven: De grote haven van de zeilvereniging is goed aan te lopen maar er staat een sterke stroom voor de haven. Ook in de haven moet je rekening houden met het in- of uitstromen van het water. De boxen liggen hier dwars op de stroom. En vergeet niet een keer in het havenrestaurant te eten!
Bij langere tijd slecht weer is de haven overvol door wachtende zeegangers. Er is nu een alternatief. Een door ons nog niet uitgeprobeerde haven is halverwege Cuxhaven en Brunsbüttel, de nieuwe ingerichte jachthaven bij Neuhaus.
In andere Elbe-havens bij Ottendorf en in Brunsbüttel lig je bij eb in het slik.
Er zijn in Cuxhaven ook nog enkele kleinere jachthavens. (In 2012 hebben wij overnacht in de Americahaven, zie het bericht Uitwijken naar Accumersiel )


Cuxhaven

Route via het Memmert-Wattfahrwasser.


Het is goed mogelijk om vanuit Nederland Norderney via het wad te bereiken. Dat kan door vanuit Delfzijl twee maal een wantij over te steken. Via de Osterems en het Memmert-Wattfahrwasser ten zuiden van Juist. Zie bijgaande kaart. Regel is: het tweede wantij met hoogwater passeren. Reken daarbij wel met gedeeltes flinke stroom tegen. In oostelijke richting op de Ems en de Osterems, in westelijke richting in de Memmertbalje. Vanuit Borkum is de route korter.

Tussen de beide wantijen kan uitgeweken worden naar Greetsiel. Voor wie daar nog nooit geweest is: Beslist een keer doen. Greetsiel ligt aan getijdevrij water. Daarvoor moet je wel door een bepaald niet comfortabele zeesluis. Voor wie dat gedaan heeft opent zich een mooie haven met een kleurrijke vissersvloot.


Greetsiel

Het Memmert-Wattfahrwasser is smal. Hierdoor vaart de veerboot naar Juist met volle snelheid vlak langs je eigen boot. Dat dat even "schommelen" betekent hoef ik niet uit te leggen. Verder hebben wij nooit problemen gehad. Het wantij is met staken "betond".

Wij hebben al eens de route in westelijk richting bij NW 7 Bft gevaren. Het eiland Juist ligt als een dijk voor de route. Problemen kregen we op de Osterems en de Ems. Hier bouwde zich een steile zee op. Door het wilde water waren de relatief kleine tonnen op het wantij nauwelijks te zien.


Iedereen overkomt wel eens wat, zo ook de Forever in 2009 en uitgerekend bij het binnenlopen van de sluis in Lauwersoog. De keerkoppeling sloeg vast in de vooruit. Om het varende polyester voor onze boeg te sparen heb ik het remmingwerk van de sluis "gebruikt". Het deed zijn naam eer aan! Toevallig lag de "Gebr. Luden" in de sluis. De stoere mannen staken een helpende hand toe.

Tot zover onze opmerkingen over de Duitse Bocht. Ik blijf dit stukje nog bewerken. Elke aanvulling is welkom.
Zie ook de berichten uit 2012: Met 6 Bft in de Duitse Bocht en Uitwijken naar Accumersiel

Voor het vervolg op de route zie deel 8 Nord-Ostsee-Kanal
Of deel 3 Kiel-Ystad

2 opmerkingen:

  1. Gisteren heb ik jullie blog helemaal gelezen.Toen ik de schipper hier vertelde over jullie keerkoppeling wist hij te vertellen dat 9 van de 10 x bij zeilers de keerkoppeling het begeeft doordat de schroef onder het zeilen meedraait. Doordat de motor niet loopt is er geen koeling,ook niet bij de kk. (Het euvel zal nu wel verholpen zijn want het was in 2009.)

    Wij zijn geen zeilers maar hebben wel een kotter en we zijn van plan nog eens naar (noord)Duitsland te gaan.

    Leuk om te lezen dit blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessante reactie Dieneke. Keerkoppeling te heet door meedraaiende schroef. Daar zal ik volgend seizoen eens navraag naar doen. Ons probleem (bleek achteraf) was een simpel losgedraaid boutje. Inmiddels is alles van een goede borging voorzien.
    Fijn om te lezen dat jullie het Blog leuk vinden. Misschien kommen jullie ons schip nog eens tegen. In dat geval: Welkom aan boord!

    BeantwoordenVerwijderen