zondag 19 juni 2011

Grote Belt en Guldborgsund


Grote en kleine vissers op Omø

Een zesde verhaal uit de serie "naar de Oostzee" uit onze vakantie 2010.
Voor deel 5 zie Noordkust Sjælland


Van Odden Havn naar Nysted, week 6 uit onze vakantie 2010

In deel 5 omschreef ik het passeren van Sjællands Rev. Daarna kwamen we in het ruime water van de Grote Belt. Hier kan de zee bij harde wind flink opbouwen. Wij zijn in 2005 al een keer gekeerd omdat we hier niet tegen de golf inkwamen. Ook de grote scheepvaart vraagt hier om aandacht. Door de Grote Belt loopt een drukke scheepvaartroute. De vaargeul voor de grote jongens is echter maar smal. Je bent er zo overheen. Ten zuiden van de Grote Beltbrug splitst de vaarroute zich in een diepe en een minder diepe route. Goed opletten en haaks kruisen.
Ten noorden van de brug heb je ook nog te maken met de veerdiensten. Tussen Sjælland (Sjællands Odde en Kalundborg) en Jutland (Århus en Ebeltoft) varen veel boten, waaronder snelle catamarans.


Grote scheepvaart in de Grote Belt

Wij kozen voor een oversteek van Sjælland naar Samsø. Daarbij legden wij op zaterdag aan in de haven van Ballen. Helemaal mis! Door het weekeinde en het mooie weer overvol. We lagen zeven dik gestapeld. Een volgende keer kiezen we de natuurhaven van Langør. Vanaf Samsø kan gekozen worden voor een tocht door de Kleine Belt of door de Grote Belt. Wij zijn langs Kerteminde en Nyborg gevaren. Daarover meer in de beschrijving van de oostkust van Fünen.
Aan de oostzijde van de Grote Belt liggen enkele mooie eilanden waar je geweest moet zijn. In 2010 hebben we Agersø aangedaan, in 2006 Omø. Vooral Omø is een bezoek waard. Voor veel Deense havens geldt: wees op tijd in de haven want ze liggen gauw vol. De Denen zijn vroege vogels.


Vissershaven Omø


Op Omø

Ik wilde, ter afwisseling, de Guldborgsund door varen om naar het zuiden af te zakken. Vanaf Agersø zetten we koers naar Kragenæs om een dag later langs Fejø en Femø de Guldborgsund te bereiken. Hier is het goed tonnen volgen. En zelfs in de betonde route wordt je soms gehinderd door plantenresten. In 2006 heb ik mijn schroef al eens moeten schonen van het harde gras. De haven van Kragenæs is eenvoudig maar de voorzieningen zijn tip-top. Het voorzieningengebouw staat er ook voor de camping. In 2006 hebben we hier de boot een week achter moeten laten laten door een sterfgeval in Nederland. Gelukkig is het openbaar vervoer in Denemarken goed geregeld. Ook de bussen vanuit Kragenæs.


In Kragenæs vertrekt de pont naar Femø.

De Guldborgsund is smal vaarwater. Vooral ten zuiden van Nykøbing (Falster) is het een kronkelende geul met vele ondieptes. De kaart geeft een diepte aan van 2,10 m. Het is hier en daar minder! Wij hebben 1,80 gemeten. Je moet hier met een diepgaand schip heel nauwkeurig de soms éénzijdig aangegeven vaargeul volgen. De stroom zet je dan ook nog eens weg. Er kan door de Goldburgsund een stroom van 2 knopen staan. Maar het heeft wel wat. De natuur is mooi. Wij zijn blijven liggen in Guldborg. Ik denk dat Nykøbing (Falster) interressanter is. De brug bij Guldborg opent direct. De Klapbrug bij Nykøbing (Falster) opent naar treingebruik. Zie hiervoor de Pilot. De brugwachter vraagt hier goed aan te sluiten. Hij houdt de brug maar beperkt open.


De haven en de brug bij Guldborg.

Komende uit het noorden vanuit kan je kiezen voor twee havens. De bekende veerhaven Gedser en het enigzins verstopte Nysted. Kies eens voor Nysted. Met het zicht op het slot aan de ene zijde en op de plaats met kerktoren aan de andere zijde lig je hier erg mooi. Nysted zelf is stil, maar in de haven is altijd wat te doen. Zelfs de "bruine vloot" legt hier aan!


Nysted


Zicht op slot Ålholm in Nysted

Vanuit Nysted is de Ecklenburger Bucht over te steken naar Mecklenburg. Daarover meer in deel 7. Nysted-Kiel


Windmolens voor de kust van Nysted. Bijzonder: Er is een vaarroute door het park, aangegeven met groene en rode stippen op de molens.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten