vrijdag 19 mei 2017

Wilt u blijven drijven?

Er zijn van die uitspraken die ik wil bewaren. Zo ook die van de sluiswachter in Lemmer op maandag 15 mei. Op die dag voer ik van de thuishaven de Roggebot naar Lemmer. 's Ochtends al vroeg vertrokken voor de eerste opening van de Ketelbrug om 09:30 uur.

 
Ochtendstilte op het Ketelmeer.

Daarna al motorzeilend langs Urk en door het windmolenpark richting Lemmer. Vorig jaar was dit park nog in aanleg. Toen moest ik er omheen. Nu kan je met gemak tussen de molens door varen. Er is ruimte genoeg!

 
Door het windmolenpark tussen Urk en Lemmer.

In Lemmer aangekomen was er weinig verkeer. Als enige naderde ik de Lemstersluis in het centrum en ik kon zonder wachten de sluiskolk in. De sluiswachter sloot de deuren achter mij en ze vroeg tijdens de ontvangst van het sluisgeld: "Wilt u blijven drijven? Ik open de deuren zo". Mooi hè?

In de Jachthaven Lemmer Binnen heb ik de maststrijksinstallatie aangebracht. Op de volgende ochtend ben ik (met gestreken mast) vroeg vertrokken voor een mooie en rustige tocht over het Prinses Margrietkanaal, Kükhernsterfeart, Nije Feart, Nije Swemmer en Alddjip naar Dokkumer Nieuwe Zijlen.

 
De jachthaven Lunegat ligt direct achter de Willem Lorésluis in Dokkumer Nieuwe Zijlen.

In jachthaven Lunegat de mast weer gezet. Hier zou Neeltje even blijven liggen tot we verder konden.

met groet, Jan

zondag 9 april 2017

Weer varende......

 
Genieten van de stilte op het water.

Op maandag 3 april is Neeltje weer in het water gelegd. Nog dezelfde dag heb ik haar naar de thuishaven gevaren. Vandaag konden we dan ook weer volop genieten van het mooie voorjaarsweer.
Al was er niet veel wind, enkele uren voortglijden zonder het eigen motorgeluid is altijd heerlijk om mee te beginnen. En als we dan langs de oever van het "Keteloog" een prachtig concert krijgen van alle daar aanwezige zangvogels kan de dag niet meer stuk.

 
Dicht langs het "Keteloog" kan je genieten van het geluid van vele zangvogels. 

 
Het was ook een goede dag om alles nog eens te testen. Ik heb niets verkeerds kunnen ontdekken. De boot ligt nu dan ook helemaal klaar voor langere vaartochten.

 
Op 9 april is jachthaven de Roggebot nog vrij leeg.

Wanneer we gaan varen en waar we heen gaan weten we nu nog niet. We laten het afhangen van het weer. We hopen natuurlijk op een heerlijke zomer met veel mooi zeilweer.
Als jullie al willen weten hoe het met de vaarplannen staat, mail of bel maar eens!

Ik wens ieder een goed zomerseizoen toe en tot later, Jan.

zaterdag 4 maart 2017

Het begin van het bootseizoen.

Voorjaarsweer of geen voorjaarsweer, in de maand maart worden wij schippers weer naar de boot getrokken. We hebben er zo'n zin in, maar het duurt nog lang .....


Met uitzicht op het Drontermeer beginnen we het bootseizoen met schoonmaken.

Ik behoor tot die bootmensen waarbij na de zomervakantie de aantrekkingskracht van de boot sterk afneemt. Meestal staat het schip al in de loop van september weer op de wal.
Maar in maart ben ik weer op het stallingsterrein te vinden. Schoonmaken, klussenlijstje afwerken en het nodige vervangen. Daarbij, vaak samen met een al even ijverige buurman, dagdromen van mooie bootreizen bij prachtige zomerweer ....

 
In september 2016 op de wal, op een nog vrijwel leeg terrein.

Voor wat betreft het onderhoud staat er nu niet veel op mijn lijstje. Een enkele plek net onder de waterlijn bijwerken, wat lijnen vervangen en nieuwe accu's aanschaffen. Vorig jaar gaf een accutest al het naderende einde van de levensduur aan. Na 9 jaar een prima resultaat. Ik wil wel op de accu's kunnen vertrouwen en daarom dit jaar die investering.

 
In het najaar goed schoonmaken scheelt in het voorjaar een hoop werk.
Neeltje glimt nog steeds!
 
Voor het "bijplekken" heb ik tenminste 5 droge dagdelen nodig, liefst met temperaturen boven de 10 graden. Vandaag was zo'n dag en dus gingen de primerblikken weer open.

 
Het zijn van die momenten waarbij ik van de verflucht kan genieten!
 
Nu is het wachten op de volgende voorjaarsdag. Nog 4 dagen voor meerdere lagen waaronder een laag plamuur. Alles in 2 componenten. Gelukkig is het werkgebied alleen onder de boot, een paar uur droog weer is daarvoor telkens voldoende.

Tot later, Jan


zondag 5 februari 2017

Het is nog winter, maar de boot trekt alweer......

 
"Koers Hoorn", de schipper op het Markermeer 3 januari 1996.

"Wij zien af van buitenlandse bootreizen" schreef ik in mijn bericht van 7 juli 2016. Net zoals in 2015 had ik ook in 2016 de vaartocht afgeblazen. Dat vanwege langdurig te veel wind in de geplande weken van vertrek. Ik wilde ik geen plannen meer maken. De teleurstelling van het niet doorgaan was te groot.

Dat was in de vorige zomer. Nu denken we daar weer iets milder over. Oké, we worden wat ouder en het gaat niet meer zo gemakkelijk als twintig jaar geleden. Maar betekent dat ook stoppen met varen? Dat zou toch jammer zijn. Bij goed weer is en blijft het volop genieten.

Nu de schipper alle tijd heeft en de schipperse nog even blijft werken is het goed om nog eens na te gaan hoe we daarmee omgaan. De boot blijft trekken, dat is wel duidelijk. En voor een vakantie blijft het varen op onbekend vaarwater het mooist. In Nederland wordt dat laatste moeilijk. Ook de steeds voller wordende horizon maakt vooral onze eigen vaargebieden er niet aantrekkelijker op. Al een paar jaar denk ik er serieus over na om de boot aan de Oostzee te laten overwinteren. Dan kunnen we daar in de vakantie met de auto naar toe. Dat scheelt enorm aan vakantietijd. En we zijn dan niet meer zo afhankelijk van het weer. Dat idee blijft nog even mijn leidraad.

 
"Buiten de vaargeul", Drontermeer 31 december 2008.

Ik ga niets vastleggen maar ik houd de boot vanaf mei wel volledig uitgerust voor een overtocht richting Kiel-Canal. En als dat lukt blijft Neeltje een paar jaar aan de Oostzee.

Nu is het nog winter, in maart zoek ik Neeltje wel weer op en ga eens kijken wat ik in april nog aan onderhoud moet doen.
Misschien komen we eerst nog even op de schaats, maar de echte winters lijken verleden tijd. Ik heb ik dan ook heimwee naar het "binnenlopen" van de haven van Hoorn zoals in januari 1996:

 
Vastgevroren sneeuw op het ijs in de havenmond, Hoorn 3 januari 1996.

Wordt vervolgd, Jan

donderdag 25 augustus 2016

Toch nog zomer ...


 
Zomer op het Ketelmeer, 24 augustus 2016.


"Wij gaan weer naar school" staat er op borden langs de weg in midden Nederland. Dat geldt niet voor de schipper, maar wel voor de schipperse. En uitgerekend in deze week lopen de temperaturen hoog op. Terwijl in de schoollokalen menig zweetdruppeltje valt mag ik nog genieten van het mooie weer. Op 24 augustus samen met een oud-collega die zijn spiegelreflex mee nam. En dat betekent altijd mooie plaatjes. Dus weer aanleiding voor een berichtje.

 
Al varend voor de wind kon de Lichtweergenua op het stag.
 
Hopend op wat wind en beschermd met factor 30 staken wij van wal. Helaas bleef de werkelijke wind wat achter bij de voorspellingen en moesten wij genoegen nemen met een heel rustig tochtje. Niet erg, voor de gast aan boord was alles nieuw en bij het mooie weer werden vele plaatjes geschoten.

 
Selfie!
 
Ik wilde graag nog een paar mooie afbeeldingen van de zeilende boot. Dat was nu goed mogelijk. Ik heb de fotograaf even "aan de dijk gezet" en ben heen en weer gaan varen. Het resultaat werd een "Giga" bestand aan foto's waarvan er in dit Blog nog regelmatig eentje getoond zal worden.

 
Zicht op Neeltje vanaf de Ketelmeerdijk.
 
Gelukkig kwam de wind in de middag nog tot 3 Bft waardoor het zeilgevoel ook nog even terug kwam.

 
Toch nog aan het werk?
 
 
Het bleef een tropisch sfeertje.
 
 
En eh, alleen maar fotograferen? Varen!

Op het water en in de wind was het heerlijk. Pas op de terugweg werd het warm, in de haven heel warm..... Daarom na aankomst gauw de schaduw opgezocht.

 
Terugblik van onder de boom: Het was weer een prachtige dag.

 
Tot zover dit bericht en dit seizoen. De boot gaat al gauw op de wal. Volgend jaar weer een langer vaarseizoen. Tot dan, Jan.
 
 
Foto 1 - 6: J. Prakken.

donderdag 7 juli 2016

Pluk de dag

In een echte wisselvallige Nederlandse zomer is het motto "Pluk de dag". Na een maand "bootonthouding" hebben we dat vandaag maar eens gedaan en de trossen weer losgegooid.
In mijn laatste bericht gaf ik al aan dat we nu afzien van buitenlandse bootreizen en nu vooral gaan genieten van kortere vaartochten op vertrouwd water. We hadden de afgelopen jaren te veel slechte dagen. Het was vandaag echter prachtig zeilweer en dan ben je mindere dagen weer gauw vergeten.

 
Met een windje "begin 4" accelereert Neeltje naar haar kruissnelheid.
Het fijne zeilgevoel komt terug!
Ketelmeer, 7 juli
 
Wij waren net terug van een vakantie in de Alpen. Het contrast tussen die twee werelden kon niet groter zijn. Wij vinden het een overweldigende ervaring om in de bergwereld te wandelen. We kunnen ons ook voorstellen dat Zwitsers, al varend,  ons waterland als net zo bijzonder ervaren. Vandaag zagen we nog een jacht met een Zwitserse vlag langskomen en moesten daaraan denken.

 
Een week geleden verbleven wij op ruim 2.000 m boven NAP! 
Het contrast kon niet groter zijn.....
Engadin, 28 juni
 
Beide werelden zijn niet met elkaar te vergelijken. Beiden zijn bijzonder. Er is wel een gemeenschappelijke factor: Zeilen en bergwandelen zijn erg weersafhankelijk. Maar wat is het fijn om van beide sporten te mogen genieten.

Dan is er nog iets nieuws te melden. We hadden al een jaartje een nieuw zonnekleed. Vorig jaar hebben we dat niet nodig gehad. Ook in de afgelopen meimaand bleef het kleed in de zeilenberging. We hebben het kleed in de thuishaven maar eens op de giek gelegd. Het biedt voldoende bescherming tegen de zon en het blijft lekker licht in de kuip.

 
Op de ligplaats geeft het nieuwe zonnekleed bescherming tegen de zon
en zo nodig ook tegen een regenbuitje.

Na de mooie zeildag van vandaag zien we al weer uit naar een tijdje goed zeilweer.
En laat die zon maar komen!

Met groet, Jan

vrijdag 3 juni 2016

Niet meer door de Duitse Bocht ?

Wij plannen vooraf geen lange vaartochten meer.

De schipper ziet op tegen een flinke zeegang en de zee blijft maar zelden rustig. Het wachten op een rustige zee gaf ons te veel tijdverlies.
Net zoals in 2015 waren we in 2016 van plan om naar de Oostzee te varen. Nu gedurende drie maanden vanaf eind april omdat dat zo uitkwam met de vakanties van de schipperse. En ook dit jaar werden we door het weer tegengehouden. Vele dagen doorstaande NO wind hielden ons in eigen land. Tweemaal zochten we thuis de kachel op doordat een harde koude noorden wind het verblijf op de boot er niet aangenamer op maakte. Tijdens enkele dagen rustig weer was uitvaren wel mogelijk geweest, maar alleen bij ongunstig tij. En varen in het donker in combinatie met een onrustige zee doen we niet meer. Na een volle maand afwachten en twijfelen hebben we de knoop doorgehakt. Met een tussenstop op Vlieland zijn we teruggevaren. Nadien zou blijken dat vertrekken in de loop van juni wel heel goed mogelijk was. Onze vakantie was dit keer te vroeg.

 
Na een zeer koude week zijn de bomen op 4 mei 2016 nog kaal.

Het was niet de eerste keer dat we op een geplande vertrekdatum door het weer tegengehouden zijn. In 2011, 2014 en 2015 zijn we daardoor helemaal niet vertrokken.  In 2008 kwamen niet verder dan Borkum, in 2009 tot Norderney.
In 2005 hadden we een week vertraging. In 2012 hebben we op de heenreis een tegenwind getrotseerd maar konden we later door langstrekkende depressies op de Oostzee niet meer doen wat we wilden. Alleen in 2006 en 2010 lieten de weergoden ons voor langere tijd met rust.

 
Wachtend in Dokkumer Nieuwe Zijlen.

Wat nu?

Neeltje ligt weer in de thuishaven en we kunnen gaan zeilen als we willen. Rustig over het IJsselmeer schuiven en stadjes bezoeken. We wachten goed weer af. Bij stabiel weer gaan we nog wel eens een keer buitenom. Zo zijn we ook begonnen en daarvan hebben we ook genoten. Ook in Nederland is de natuur mooi. En mocht in de komende jaren een stabiel hogedrukgebied het varen over zee wel comfortabel maken kan de schipper de lijnen zo los gooien ......

 
Aan het Lauwersmeer vliegt de Bruine Kiekendief rond onze boot.
 
Dan maar te koop zetten?

Ook daarover hebben we natuurlijk nagedacht. Waarom nog dat werk, die zorg en kosten als er weinig gevaren wordt? Dat willen we eerst nog bezien. De Oostzeekaarten staan op Marktplaats, de boot nog niet. Maar als er iemand is die zich meldt en die ook zo enthousiast is voor dit schip en Neeltje wil overnemen, sluit ik verkoop niet uit. Verkoop heeft echter voor ons geen prioriteit en het onderhoud blijft op hoog niveau om nog jaren door te kunnen gaan.


Wij blijven Neeltje een bijzonder mooi scheepje vinden!

zondag 25 oktober 2015

Terugblik 2015

Ik heb na de zomer nog al wat reacties binnengekregen als: Is er wat gebeurd? Geen Blogberichten meer... Laat ik jullie geruststellen: Er iets niets gebeurd. Er was alleen over het varen niet veel te melden.

Nadat Neeltje naar het Lauwersmeer is gebracht was het wachten op rustig weer voor de tocht door de Duitse Bocht. Maar dat rustige weer kwam niet. Bijna dagelijks kwam de maximale wind op 6 Bft of hoger. En dan ga ik niet meer de zee op. Niet vanwege de wind, maar vanwege de zeegang. Dagen achtereen doorstaande wind geeft een flinke zeegang. Daar kan de schipper niet zo tegen...
Vooraf wegbrengen ging dus niet door. Maar ook in onze vakantieweken bleef een harde wind doorstaan. We besloten om op het Lauwersmeer te blijven.


Na een week genieten van de natuur zijn we langzaam door Friesland teruggevaren naar het IJsselmeer. De storm van zaterdag 25 juli hebben we aan hogerwal in Enkhuizen uitgelegen. Daarna werd een week regen voorspeld. We zijn op zondag 26 juli maar terug gezeild naar Kampen. Pas in augustus kwam rustiger zomerweer. Daar konden we in de weekeinden nog mooi van genieten.
Nu staat Neeltje in de winterstalling. Eind april gaan de trossen weer los. Dan zien we wel weer hoever onze horizon reikt.

De zomer van 2015 was voor ons bijzonder. De schipper nam afscheid op zijn werk. Dat afscheid werd een feest. De weken daarop volgend voelden als vakantie. En feitelijk was dat ook nog zo. Het verjaardagsfeest daarna voelde als een afscheid. Alles bij elkaar gaf het een groter impact als verwacht. Ook het zeilen kwam mede daardoor wat op de achtergrond.

Nu  is het genieten van het nieuwe ritme van het pensioen.

Enya zong:
"the turn I have just taken,  the turn that I was making,
I might be just beginning,  I might be near the end...."


Ik voel het als een begin van weer een mooie reis. Reist u mee?

 
Ik wens jullie allen een goede overwintering en misschien treffen we elkaar volgende zomer ergens op of langs het ruime water!

Met groet, Jan

zondag 14 juni 2015

Naar Dokkumer Nieuwe Zijlen

Vanaf juni had ik alle tijd voor de boot. Na de passage van een stormdepressie mocht Neeltje op woensdag 3 juni in het water. Daarmee begon het eerste seizoen zonder vaste ligplaats. We brachten het schip op 5 juni in tropische omstandigheden naar jachthaven de Roggebot, vlakbij Kampen aan het Vossemeer. Al 19 jaar kwamen we er langs, nog nooit legden we aan. Eigenlijk zonde, het is een kleine, mooi gelegen en goed verzorgde haven.

 
Zomerse sfeer in de Roggebotsluis op 5 juni.

 
In jachthaven de Roggebot.

Vanaf 8 juni bracht ik de boot naar het Lauwersmeer. Ditmaal solo en dat was weer wennen! Alleen varen betekent goed vooraf nadenken, vooral bij het aanleggen in havens en sluizen. Dan mis je de extra handjes. Het went echter weer snel. Na de eerste dag was het juiste gevoel weer terug, ondanks een straffe doorstaande wind. Vanwege die wind en om eerst goed te wennen heb ik op de eerste dag maar een korte afstand gevaren tot Urk. Ook handig voor de boodschappen. Op de volgende dag was het koud en bewolkt. Ik besloot na aankomst in Lemmer om maar gelijk door te varen tot Terherne.

Tussen Urk en Lemmer was veel activiteit bij de windmolenparken in aanbouw. Kort onder de dijk varen was er niet meer bij. Guard-vessels bewaakten het werkgebied. Een boot die de betonning negeerde werd direct buiten het gebied (op)gebracht.

Nog iets opvallends, nog nooit gezien: De sluisdeuren van de sluis in het Prinses Margrietkanaal bij Terherne stonden dicht! De sluis heeft alleen een functie in de waterpeilbeheersing en de deuren staan normaal altijd open. De lichten sprongen echter weer snel op groen, het was ongetwijfeld proefdraaien.

 
De giek ligt op het dak en de maststrijkinstallatie is aangebracht. Terherne 9 juni.

 
Gekregen bij mijn afscheid van mijn collega's: Een stootwil met hun namen.
Functionele ondersteuning!

In jachthaven Sneekerhof bij Terherne heb ik de maststrijkinstallatie er weer opgezet. Daarmee kon ik onder de lage bruggetjes door op de Lits-Lauwermeer-route tussen Burgum en Kollum. (zie ook: Naar Lauwersoog in 2012) En ook lekker vroeg weg als de bruggen over het Prinses Margrietkanaal nog niet bediend zijn. Na een vlotte derde vaardag werd Dokkumer Nieuwe Zijlen op woensdag rond het middaguur bereikt. Hier blijft Neeltje even liggen.

 
Genieten van de natuur vanuit jachthaven Lunegat op 11 juni.

De jachthaven Lunegat ligt aan de natuurgebieden van het Lauwersmeer. Een fietstocht langs die natuurgebieden is voor mij een must. Het was op donderdag 11 juni een prachtige dag voor een compleet rondje Lauwersmeer. En als ik er dan toch ben moet ik even de zee zien!

 
Een eerste blik over de Waddenzee richting Westgat, Lauwersoog 11 juni.


Fijne zomerdagen gewenst, Jan

vrijdag 8 mei 2015

Bijplekken......

Ik kwam het woord tegen in de Schuttevaer, op www.debinnenvaart.nl de betekenis:

~bijplekken:
kleine beschadigingen of slechte plekken in verf of teer bijwerken.
Er zijn grofweg twee vormen van bijplekken; die waarbij men opzoek gaat naar beschadigingen en slechte plekken en deze geducht aanpakt voordat men aan het schilderen van het gehele oppervlak begint en die waarbij men kleine duidelijke beschadigingen zo snel mogelijk behandelt voornamelijk om roestvorming te voorkomen.

Het is een telkens terugkomende activiteit op stalen schepen, groot of klein. Op een groot schip maakt men onderweg gebruik van een mooie rustige dag om te gaan bijplekken. Ik probeer dat voor het seizoen te doen. Vaak is dan nog te koud of blijft het niet droog. Maar vanaf april zijn er van die dagen dat het kan. Zo ook in het (lange) afgelopen weekeinde. Ook al is de boot twee jaar geleden opnieuw gespoten, er zijn altijd weer een paar kleine plekjes die even bijgewerkt moeten worden.

 
Bijplekken tijdens de reis! (Harlingen 4 augustus 2013)

Tijdens de "bijplek-dagen" heb ik ook weer de nodige klusjes in de boot kunnen doen. Het vervangen van oude verlichting door led-lampen gaat verder, er is nog een muggenhor gemaakt en een goede spiegel op de juiste plek ontbrak ook.

 
Led verlichting en een goede spiegel maken de "natte ruimte" compleet.
 
Onder het vluchtluik in "de natte ruimte" hing horrengaas dat aan klittenband bleef hangen. Dat klittenband bleef niet goed plakken op het hout en dat werd weer vies. Er moest iets anders komen. Voor een rolhor is in de hoogte niet voldoende ruimte, ik zou er mijn hoofd aan stoten. Daarom maar een (plat) raampje gemaakt dat door magneten gesloten blijft. Van buiten is de hor zo ook open te drukken.
 
 
Ook onder het vluchtluik een muggenhor
 
 
  
Nu nog een paar weken wachten tot de schipper alle tijd krijgt en dan gaat Neeltje te water voor de volgende reis!
 

Met groet, Jan

zaterdag 28 maart 2015

De nieuwe NV-Verlag zeekaarten 2015

(bericht bijgewerkt op zondag 3 mei 2015)

Buiten wordt het nog steeds geen voorjaar. Voor Neeltje niet erg, zij blijft nog twee maanden "op de bok". Er komt nog tijd genoeg voor de voorjaarsklusjes. Eerst maar eens de zeekaarten bestellen en op de laptop installeren. Dat gaf een kleine onaangename verrassing.....

Ik werk met het programma WinGPS4Pro van de firma Stentec uit Heeg. Ik gebruikte de digitale kaarten van Stentec voor Nederland en voor de Duitse Bocht en van NV-verlag de kaartensets voor de Oostzee. Alles met perfect resultaat.

 
NV-Verlag kaartensets voor Duitse Bocht en Oostzee,
compleet met CD's en voor de Oostzee havenpilots.

NV-Verlag biedt kaartensets aan met papieren kaart en CD. Die sets zijn voordelig. Sinds kort levert NV-Verlag ook dergelijke sets aan voor de Duitse Bocht en voor Nederland, met gebruikmaking van de originele Hydrografische Dienst kaarten. Alle reden om dit jaar ook de Duitse Bocht sets van NV-Verlag aan te schaffen. Bijzonder zijn de kaarten in Atlas formaat. Het zijn de oude vertrouwde kaarten, maar dan gevouwen en geniet. Het lijkt mij wel handig. Het opzoeken van de juiste kaart is eenvoudiger. Maar het tekenen langs de koersliniaal is wat lastiger door de naad in het midden. Maar wie tekent er nog?

 
Het nieuwe "Atlas" bindwerk van NV-Verlag.

Na installatie bleek dat WinGPS bij inzomen niet meer automatisch de onderliggende kaart toont. De bovenliggende overzichtskaart blijft staan (klik op de plaatjes voor de juiste weergave):

 
De overzichtskaart C1 (1:375.000)
 
 
De volgende C2 is ook nog te grof (1:150.000)

 
En deze willen we zien! Kaart C5 (1:50.000)
 
Dat is niet werkbaar en ik heb Stentec gebeld. Wat blijkt: WinGPS werkt met de dichtheid van de kaart. Bij inzomen wordt de dichtheid minder groot en WinGPS schakelt naar de onderliggende dichtere kaart. Maar nu heeft NV-Verlag al hun kaarten in HD formaat gemaakt met een zodanige dichtheid dat WinGPS niet meer schakelt. Stentec adviseert de bovenliggende kaart uit te zetten of met de hand te schakelen. Dat gaat best maar soms is dat even zoeken. Dat wil je niet als je op een onverwacht kritiek moment de juiste digitale kaart wil zien. We zullen het dit jaar nog aanzien. Overgaan op het programma van NV-Verlag is weer een aardige investering. Bij beide firma's geeft alleen de duurdere Pro versie de AIS signalen weer.

NV-verlag levert elke maand de kaartwijzigingen, ook op papier! De firma stuurt een mail met daarin de links naar de updates. De aanpassingen voor de papieren kaart kan je zelf printen. Bij mij blijken die afdrukken feilloos te passen op de originele kaarten!

 
Geprinte wijzigingsbladen.

De april-wijzigingen waren talrijk. Wellicht doordat dit de eerste wijzigingsbladen zijn na het maken van de kaarten. Ook in de zeegaten Schluchter, Dovetief en Accumer Ee zijn weer tonnen verlegd. Het goed bijhouden van deze wijzigingen kan belangrijk zijn bij het aanlopen naar de eilanden!

In onze boordbibliotheek hadden wij al de boekjes van Jan Werner van uitgever Delius Klasing. Nieuw op de boot is dit jaar de Hafenguide van de Noorse uitgever Skagerrak Forlag, ook via Delius Klasing verkrijgbaar. Voor de kusten van Noorwegen, Zweden en Denemarken is een dergelijk werk ook beschikbaar, maar dan niet in het Duits.


De uitgave van Jan Werner (links) en de Hafenguide van Skagerrak Forlag.


 
Luchtfoto, kaartje en beschrijving, waardevol bij een havenkeuze.

De tonnenposities op de Noordzee laad ik in mei weer in mijn GPS vanaf de site van Nautin en dan kunnen we vertrekken. Maar natuurlijk eerst de voorjaarsklusjes. Naast het bijwerken van wat lakplekjes betreft dat alleen wat werk aan luikjes en muggenhorren.
En we krijgen een zonnekleed op de giek!

 
De zeilmaker maakt een mal voor het zonnekleed,
we hebben er al weer zin in!

Zie ook de oudere berichten over de vakantievoorbereiding:
Oostzee 2010: Planning vaartocht naar Denemarken
Oostzee 2012: Zeekaarten kopen: vakantievoorpret

Wordt vervolgd,

Jan